Nahjul Balagha - Brev 53

Brev 53 är i själva verket ett brevfördrag som Imam Ali(A) skrivit riktat till sin följeslagare Malik Ashtar(RA). Detta då Imamen(A) sände Malik(RA) år 38 e.H. mot Egypten i uppdrag att vara dess styrande regent. I brevfördraget försedde Imamen(A) Malik Ashtar(RA) med en komplett samling anvisningar och instruktioner för ett moraliskt, gudfruktig, rättfärdigt och rättvist styre av ett folk och rike, så som det sanna Islam av Profeten Mohammad(S) och Imamerna(A) av hans hushåll Ahl al-Bait(A) förespråkar och efterlever.

I boken Nahjul Balagha som Seyyed Radhi(RA) sammanställt, har detta brevfördrag inordnats som nummer 53 i brevavsnittet. Detta brev, som finns återgiven i många historiska källor, har varit väldigt uppmärksammad genom tiderna av så väl religiösa lärda som icke religiösa politiker. Under åren har många studier och forskningar gjorts kring detta brevfördrag och resulterat i många kommentartolkningar och uppsatser.

Detta brevfördrag berör många olika frågor och aspekter. För att ge läsaren en överblick följer en lista över de huvudsakliga ämnen som brevfördraget innefattar:

1. Maliks(RA) huvudsakliga uppdrag i Egypten (s 26-27)

2. Vikten av taqwa (gudfruktighet och fromhet) och dess betydelse i människans liv (s 26-29)

3. Kamp mot nafs (jagets) lustar och begär (s 28-29)

4. Uppmärksammande på det rike som Malik(RA) sänts mot (s 30-31)

5. Manande till goda handlingar och undvikande av snålhet (s 30-32)

6. Ansträngning och eftersträvan för folkets välbefinnande och medborgarnas välfärd (s 32-35)

7. Hämmande från att trotsa Guds lagar (s 34-35)

8. Tillvägagångssätt att bekämpa högmod och självgodhet förorsakad av maktposition (s 36-41)

9. Vidhållande av rättvisa och just i alla lägen och under alla omständigheter och avstående från förtryck och orättvisa då detta leder till förlorandet av välsignelser (s 42-43)

10. Erhållandet av vanligt folks belåtenhet, och inte en begränsad skara eller social eller maktelit, som det mest omtyckta hos den styrande regenten (s 44-47)

11. Aktsamhet gällande pratmakarnas skvaller och deras letande av brister hos andra samt försök till att betäcka andras hemliga brister (s 46-49)

12. Vikten av samrådande i viktiga frågor och angelägenheter samt avstående från att samråda med snåla, fega eller lystna giriga personer (s 50-51)

13. Avsättande av föregångna förtryckande styrens medhjälpare och ämbetsmän och ersättande av dessa med fromma, rättfärdiga, dygdiga och kompetenta människor utav medborgarna (s 52-55)

14. Uppmuntrande av välgörare och bestraffning av förbrytare (s 56-57)

15. Förorsakande av folkets tilltro genom välgärning mot dem och reducerandet av utlägg för dem (s 56-58)

16. Respekterande av föregångarnas goda traditioner och seder (s 58-59)

17. Regelbundna möten och samrådanden med de lärda, sakkunniga samt visa (s 60-61)

18. Uppdelningen av medborgarna i olika skikt och kategorier samt besörjande för dem baserad på deras behov och omständigheter – militärer, skrivbiträden och assisterande sekreterare, domare, statliga ämbetsmän däribland skatteinsamlande tjänstemän, folk som betalar jizya och kharaj-skatt, affärsmän och producenter, samt fattiga och behövande (60-69)

19. Fästande av avseende vid hjälp för de fattiga och behövande (s 62-63, 66-67)

20. Krävda egenskaper för militära befälhavare och härledare (s 68-69)

21. Fästande av stor avseende vid människors tidigare förtjänster och meriter samt vid rättfärdiga och hederliga familjer och släkten (s 70-71)

22. Fordrade egenskaper för högsta befälspersoner (s 72-73)

23. Betonande av rättvisa och justhet som medför fröjd för den styrande (s 74-75)

24. Lovordande av de välgörandes välgärningar i syfte att uppmuntra även andra till välgärningar (s 74-76)

25. Bedömande av värdet av varje persons handlingar oavsett social status (s 74-76)

26. Återgående till Guds bok Koranen och Profetens(S) sunnah (förfarande och tillvägagångssätt i ord och handling) för lösande av olika frågor och utfärdande av korrekt dom (76-77)

27. Krävda egenskaper för domare och omgivande villkor (78-82)

28. Övervakande av domarnas dömande och domar samt besörjande för deras samtliga livskostnader och utgifter för att förhindra deras accepterande av mutor (s 82-83)

29. Villkor för rikets ämbetsmän och betryggande avlöning samt tillsyn över deras arbete och utövande via hemliga tillsynsmän (84-89)

30. Organiserandet av skattefrågan samt prioriterandet av rikets uppbyggnad före skattinsamling (s 88-95)

31. Erfordrade egenskaper för assisterande sekreterare och medhjälpare som har hand om konfidentiella handlingar och uppgifter samt uppdelning av ansvarsområden mellan dessa (s 96-100)

32. Befrämjande av förhållanden som rör köpmän och näringsidkare samt tillverkare och producenters verksamhet, övervakning av uppgörelser, transaktioner och prissättningar samt bekämpande av monopolverksamhet (s 100-104)

33. Ingående betonande av att bistå och se till samhällets utsatta samt hålla ständig uppsikt över deras situation (s 104-110)

34. Omhändertagande av föräldralösa och pensionärer som en essentiell uppgift (s 108-110)

35. Bestämmande av specifika tider då allmänheten får möjlighet att komma i direkt kontakt med den styrande och framföra sina frågor och problem (s 110-113)

36. Bestämmande av specifika tider för besvarande av ämbetsmännen och tjänstemännens frågor (s 114-115)

37. Noggrann organiserande av vardagens göromål (s 114-115)

38. Fästande av avseende vid utövandet av religiösa förpliktelser och dyrkanshandlingar, lägga vikt vid samlingsbönen och dess förutsättningar samt avse specifika tider att spendera bara med Gud (s 116-118)

39. Undvikande av att avlägsna sig från folket under längre perioder (119-120)

40. Förfaringssätt i bemötande av nära medhjälpare och assistenter samt de som är förtroliga med rikets konfidentiella frågor

41. Vidhållande av alla människors rättigheter vare sig närstående eller inte (s 122-125)

42. Uppgivande av skälig ursäkt och motivering för förekommande brister, problem för eliminerande av misstro (s 126-127)

43. Accepterande av fienders inbjudan till fredsslut och samtidigt upprätthållande av uppmärksamhet och ett vaket öga gentemot dem samt respekterade och hållande av avtal och överenskommelser som ingåtts med dem (s 126-133)

44. Starkt avstående från spillande av blod i orätt (s 134-137)

45. Undvikande av all form av självgodhet, egenkärlek och fåfänga (138-139)

46. Aktsamhet för att anse folket vara under tacksamhetsskuld till den styrande (s 138-141)

47. Undvikande av jäktande och slarvande i göromål (140-143)

48. Undvikande av att avse specialförmåner för sig själv eller närstående i vad som tillhör hela folket (s 144-147)

49. Uppmärksammande av Profetens(S) förfarande så väl som tidigare profeters(A) i fråga om styre (s 146-148)

50. Imamens(A) bön för sig själv och Malik och ombedjande av Gud om Hans barmhärtighet och hjälp att lyckas fullgöra ansvaret de ålagts samt frälsning och martyrskap (s 146-149)