![]() |
Tasbih Fatima Zahra(A)Det allra mest mustahab av thikr efter bön är Tasbih Fatima Zahra(A) som är en thikr (reciterade fraser i hågkomsten av Gud) i vars värde det återberättats många återberättelser från Ahl al-Bait(A); varav en från Imam Sadiq(A) som sagt att ”vi lär och befaller våra barn att recitera tasbih Zahra(A) efter varje dagsbön precis som vi befaller dem att be”. Det har även följt att Koranversen: وَاذْكُرُوا اللّهَ ذِكْراً كَثيراً ”och minns Gud med en ’thikr kathir’ (mäkta hågkomst)” (33:41) refererar till tasbih Zahra(A) som Profeten(S) lärde sin älskade dotter Fatima Zahra(A) som en gåva och stöd och hjälp i svårigheter och mödor. Det har även följt att dess antal på tungan är hundra medans dess värde i handlingarnas våg [på domens dag] är hela tusen, att den driver bort Shaitan (Satan/djävulen) och bringar Guds välbehag, att den som reciterar den förlåts sina synder innan han hunnit lämna bönemattan och att paradiset blir dennes boning samt att dess recitation är mer värdefullt än tusen rak’at (böneenheter) av salat mustahab (rekommenderade böner) och att om det fanns en mer värdefull thikr så skulle Profeten(S) ha lärt den till Fatima Zahra(A). Dessa få bland många fler återberättelser, indikerar hur värdefull denna thikr faktiskt är och därav oerhört mustahab (rekommenderad) att kontinuerligt recitera i synnerhet efter varje dagsbön. Den reciteras enligt följande: - 34 gånger: اَللّهُ اَكْبَرُ Allah-o-akbar ”Gud är störst” - 33 gånger: اَلْحَمْدُلِلّهِ alhamd-o-lillah ”all lovprisande och tacksamhet hör till Gud” - 33 gånger: سُبْحانَ اللّهِ sobhan-Allah ”Prisad och fri från brister är Gud)” Även denna korta duaa efter salat är högst rekommenderad; ur sahifa Alawiyya: بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ Bism-illah ar-rahman ar-rahim ”I Guds den Nåderikes den Barmhärtiges Namn” اِلهى هذِهِ صَلوتى صَلَّيْتُها Elah-i hatheh-i salat-i sallayt-oha ”O min Gud; detta är bönen jag bett,” لا لِحاجَةٍ مِنْكَ اِلَيْها وَ لا رَغْبَةٍ مِنْكَ فيها La le-hajat-en menk-a elay-ha wa la raghbat-an menk-a fi-ha ”varken för ett behov hos Dig eller för Din önskan för det,” اِلاّ تَعْظيماً وَ طاعَةً وَ اِجابَةً لَكَ اِلى ما اَمَرْتَنى بِهِ Ella ta’dhim-an wa ta’at-an wa ijaba-tan lak-a ela ma amarta-ni beh ”annat än för att glorifiera, lyda och hörsamma vad DU beordrat mig,” اِلهى اِنْ كانَ فيها خَلَلٌ اَوْ نَقْصٌ مِنْ رُكُوعِها اَوْ سُجُودِها فَلا تُؤاخِذْنى وَ تَفَضَّلْ عَلَىَّ بِالْقَبُولِ وَ الْغُفْرانِ Elah-i en kan-a khalal-on fi-ha aw naqs-on men rokoo’-e-ha aw sojood-e-ha fa la to’akheth-ni wa tafadh-dhal alay-a bel qabool wa-l-ghofran ”O min Gud; om det förekommer i den någon brist eller tillkortakommande, i dess rokoo’ eller sojood, klandra inte mig och välsigna mig med acceptans och förlåtelse” Profeten(S) har sagt angående denna duaa att den som inte vill att Gud ska visa honom hans dåliga handlingar på domedagen och inte öppna hans synders bok, ska recitera denna duaa efter varje bön: اَللّهُمَّ اِنَّ مَغْفِرَتَكَ اَرْجى مِنْ عَمَلى وَ اِنَّ رَحْمَتَكَ اَوْسَعُ مِنْ ذَنْبى Allah-omma enna maghferat-eka arja min ’amali wa rahmat-aka awsa’-o min thanb-i ”O Allah; Din förlåtelse är mer hoppingivande än min handling och Din barmhärtighet är större än min synd” اَللّهُمَّ اِنْ كانَ ذَنْبى عِنْدَكَ عَظيماً فَعَفْوُكَ اَعْظَمُ مِنْ ذَنْبى Allah-omma en kan-a thanb-i ’endak-a ’adhim-a fa ’afwak-a a’dham-o min thanb-i ”O Allah; om min synd är stor hos Dig så är Din förlåtelse större än min synd” اَللّهُمَّ اِنْ لَمْ اَكُنْ اَهْلا اَنْ اَبْلُغَ رَحْمَتَكَ فَرَحْمَتُكَ اَهْلٌ اَنْ تَبْلُغَنى وَ تَسَعَنى لاِنَّها وَسِعَتْ كُلَّشَىْءٍ بِرَحْمَتِكَ يااَرْحَمَ الرّاحِمينَ Allah-umma en lam akon ahl-an an ablogh-a rahmat-aka fa rahmat-oka ahl-on an tablogh-a-ni wa tase’a-ni le-anna-ha wase’at kolla shay’ bi rahmat-e-ka ya arham-ar-rahemin ”O Allah; om jag inte är värdig att nå Din barmhärtighet, så är Din barmhärtighet värdig att nå mig och omfatta mig för att den omfattar allt i Din barmhärtighet O DU den Barmhärtigaste av barmhärtiga”
|