Sju tilläggsduaa

Tilläggsduaa 1: Imamens(A) tasbih (glorifiering av Gud)

Utav de tasbih (glorifiering av Gud) som återgår till tillbedjarnas mästare Imam Sajjad(A):
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
I Guds Den Nåderikes Den Barmhärtiges Namn


سُبْحَانَكَ اللَّهُمَّ وَحَنَانَيْكَ


Prisad och fri från brister är DU O Allah och Din kärleksfullhet,

سُبْحَانَكَ اللَّهُمَّ وَتَعَالَيْتَ


Prisad och fri från brister är DU O Allah och upphöjd är DU,

سُبْحَانَكَ اللَّهُمَّ وَالْعِزُّ إزارُكَ


Prisad och fri från brister är DU O Allah och mäktighet är Din mantel,

سُبْحَانَكَ اللَّهُمَّ وَالْعَظَمَةُ رِدآؤُكَ


Prisad och fri från brister är DU O Allah och storhet är Din dräkt,

سُبْحَانَكَ اللَّهُمَّ وَالْكِبْرِيآءُ سُلْطانُكَ


Prisad och fri från brister är DU O Allah och prakt är Din auktoritet,

سُبْحَانَكَ مِنْ عَظِيم ما أَعْظَمَكَ


Prisad och fri från brister är DU av storhet; hur Storslagen DU är!

سُبْحَانَكَ سُبِّحْتَ فِي الملا الأَعْلى، تَسْمَعُ وَتَرى ما تَحْتَ الثَّرى


Prisad och fri från brister är DU, DU glorifieras [lovprisas] i den högsta (himlen) DU hör och ser vad som är under jorden,

سُبْحَانَكَ أَنْتَ شَاهِدُ كُلِّ نَجْوى


Prisad och fri från brister är DU, DU är vittne till varje najwa (viskande tillbedjan och åkallan),

سُبْحَانَكَ مَوْضِعُ كُلِّ شَكْوى


Prisad och fri från brister är DU, DU är [ultimata] placeringen av varje klagan [till Dig förs varje klagan],

سُبْحَانَكَ حاضِرُ كُلِّ مَلا


Prisad och fri från brister är DU, DU närvarande i varje gruppsamling,

سُبْحَانَكَ عَظِيمُ الرَّجآءِ


Prisad och fri från brister är DU, DU [av vem] stora önskemål bes,

سُبْحَانَكَ تَرى ما فِي قَعْرِ الْمَآءِ


Prisad och fri från brister är DU, DU [som ser] vad som finns i vattnets botten,

سُبْحَانَكَ تَسْمَعُ أَنْفَاسَ الْحِيتَانِ فِي قُعُورِ الْبِحَارِ


Prisad och fri från brister är DU, DU [som hör] valfiskarnas andetag i havsbottnen,

سُبْحَانَكَ تَعْلَمُ وَزْنَ السَّمَواتِ


Prisad och fri från brister är DU, DU [som] vet himlarnas vikt,

سُبْحَانَكَ تَعْلَمُ وَزْنَ الاَرَضِينَ


Prisad och fri från brister är DU, DU [som] vet jordens vikt,

سُبْحَانَكَ تَعْلَمُ وَزْنَ الشَّمْسِ وَالْقَمَرِ


Prisad och fri från brister är DU, DU [som] vet solens och månens vikt,

سُبْحَانَكَ تَعْلَمُ وَزْنَ الظُّلْمَةِ وَالنُّورِ


Prisad och fri från brister är DU, DU [som] vet mörkrets och ljusets vikt, سُبْحَانَكَ تَعْلَمُ وَزْنَ الْفَيْءِ وَالْهَوَآءِ



Prisad och fri från brister är DU, DU [som] vet skuggans och luftens vikt,

سُبْحَانَكَ تَعْلَمُ وَزْنَ الرِّيحِ كَمْ هِيَ مِنْ مِثْقَالِ ذَرَّة


Prisad och fri från brister är DU, DU [som] vet vindens vikt, hur mycket är det av ett stoftkorns vikt,

سُبْحَانَكَ قُدُّوسٌ قُدُّوسٌ قُدُّوسٌ


Prisad och fri från brister är DU, [DU] Helige, [DU] Helige, [DU] Helige,

سُبْحَانَكَ عَجَبَاً مَنْ عَرَفَكَ كَيْفَ لاَ يَخَافُكَ؟


Prisad och fri från brister är DU; underligt hur den som känner Dig inte fruktar Dig,

سُبْحَانَكَ اللَّهُمَّ وَبِحَمْدِكَ


Prisad och fri från brister är DU O Allah och i Ditt [till Dig hör] alla lovprisande och tacksamhet,

سُبْحَانَكَ اللهُ الْعَلِيُّ الْعَظِيمُ


Prisad och fri från brister är Allah [Gud], den Höge, den Store!

رَوى الزُّهْرِي عَنْ سَعِيدِ بْنِ الْمُسَيَّبِ قالَ : كانَ الْقَوْمُ لا يَخْرُجُونَ مِنْ مَكَّةَ حَتَّى يَخْرُجَ عَلِيٌّ بْنُ الْحُسَيْنِ سَيِّدُ الْعَابِدِينَ عَلَيْهِ السَّلامُ، فَخَرَجَ وَخَرَجْتُ مَعَهُ، فَنَزَلَ فِي بَعْضِ الْمَنَازِلِ فَصَلَّى رَكْعَتَيْنِ، فَسَبَّحَ فِي سُجُودِهِ ـ يَعْنِي بِهذَا التَّسْبِيحِ ـ فَلَمْ يَبْقَ شَجَرٌ وَلا مَدَرٌ إلاَّ سَبَّحَ مَعَهُ، فَفَزِعْنَا، فَرَفَعَ رَأسَهُ، فَقَالَ: يَا سَعِيدٌ أَفَزِعْتَ؟ فَقُلْتُ: نَعَمْ يَا ابْنَ رَسُولِ اللهِ فَقالَ: هذَا التَّسْبِيحُ الاعْظَمُ، حَدَّثَنِي أَبِي عَنْ جَدِّي عَنْ رَسُولِ اللهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ: لاَ تَبْقَى الذُّنُوبُ مَعَ هَذَا التَّسْبِيحِ، وَأَنَّ الله جَلَّ جَلالُهُ لَمَّا خَلَقَ جَبْرَئِيلَ أَلْهَمَهُ هذَا التَّسْبِيحَ، وَهُوَ اسْمُ اللهِ الأَكْبَرُ


”az-Zohari återberättade från Said ibn al-Musayyib som sade: Folk lämnade inte Mecka förrän tillbedjarnas mästare Imam Sajjad(A) gjorde. Så då han gick ut, gick jag ut med honom och han stannade på en del platser och bad två böneenheter; så glorifierade han [Gud] i sin sojood – det vill säga med denna tasbih (glorifiering av Gud) – och det förblev inget träd och inget sandkorn utom att glorifierade tillsammans med honom. Då vi var klara, lyfte Imamen(A) sott huvud och sade: O Said, är du klar? Jag svarade: Ja, O son till Guds budbärare(S)! Så han sade: Denna största tasbih (glorifiering av Gud), återgavs till mig av min far [Imam Hossein(A)] från min farfar [Imam Ali(A)] från Guds Sändebud(S) – Guds välsignelser vare över honom och hans hushåll Ahl al-Bait(A) – som sade: inga synder förblir [kvar] med denna tasbih (glorifiering av Gud) och förvisso då Gud – majestätisk är Hans Majestät – skapade Jibrail(A) [ärkeängeln Gabriel], inspirerade Han honom med denna tasbih (glorifiering av Gud) och det är Allahs största namn.”