Kapitel 10

Appendix

Tron på Imam Mahdi(AJ) – den ”vägledda” och tidens regent som kommer att etablera rättvisa – är djupt rotad inom Islam och är en obligatorisk del av tron. Det må hända att det råder en del meningsskiljaktigheter gällande den Väntade Frälsarens(AJ) egenskaper och person, men samtliga Ulama (lärda) är dock av åsikten att de flesta återberättelser angående Imam Mahdi(AJ) är autentiska och haditherna som underrättar om honom är mutawatir (samma hadith skildrad av tillförlitliga återberättare och återgiven i så många autentiska källor att det råder inget tvivel om dess äkthet).

Utöver de direkta hänvisningarna om Imam Mahdi(AJ) i Sahih Bukhari och Sahih Moslim finns det över femtio återberättelser med direkta hänvisningar till honom i andra välkända verk, såsom: Abu Dawood, Tarmothi, Musnad Ahmad ibn Hanbal, Ibn Maja, Tabarani (i samtliga tre samlingar: al-Kabir, al-Awsat och al-Saghir), al-Hakim (Mustadrak), Abu Ya'li, al-Bazzar, Ibn Hibban, Abu al-Sheikh (Kitab al-Fitan), Ibn Asakir, Ibn ’Adi, Abu Na'im (Akhbar al-Mahdi), al-Royani (Musnad), al-Dailami, al-Dani (Sunan), Ibn Mandah, Na'im ibn Hammad (Kitab al-Fitan), al-Harith ibn Ali Usamah (Musnad), al-Khatib al-Baghdadi (Tarikh), Ibn Abi Shaibah (Musannaf), al-Darqutni, Abu Na'im (Dalail al-Nubuwwah och al-Hilyah), Ibn al-Munadi (al-Malahim), Abu Ghannam al-Kufi (Kitab al-Fitan), Tammam (Fawaid), Ibn Sa'd (Tabaqat), Ibn Jarir (Tafsir), al-Muhami (al-Amali) med flera.

Dessa auktoritativa källhänvisningar innehåller nästan femtio återberättelser från den heliga Profeten(S) som tydligt fastställer Imam Mahdis(AJ) framträdande innan domedagen. Många av dessa återberättelser är ”sahih” (autentiska) och direkt skildrade med stöd från 33 av Profetens(S) följeslagare, vilka inkluderar: Imam Ali ibn Abu Talib(A), Imam Hossein ibn Ali(A), Abu Sa'id al-Khudari, Abdullah ibn Mas'ood, Umm Salama, Thauban, Abu Hurayrah, Anas ibn Malik, Jabir ibn Abdullah, Uthman ibn Affan, Awf ibn Malik, Talha ibn Ubaidallah, Huthaifa ibn al-Yaman, Umran ibn Husayn, Abdullah ibn Umar, Aisha, Abdul Rahman ibn ’Owf, Abu Ayyub al-Ansari, Ibn Abbas, Tamim al-Dari, Umm Habibah, Abbas ibn Abdil Muttalib och Ammar ibn Yasir. Den mest kända bland dessa hadither är den som återberättats av Abdullah ibn Mas'ood i vilken Profeten(S) sade: ”Även om en [enda] dag återstår av [livet i] dunya (denna värld), så kommer Gud att förlänga denna dag i syfte att skicka en person från mitt hushåll [Ahl al-Bait(A)] vars namn kommer att vara som mitt och vars kunya (tillkalls titel) kommer att likna mitt. Han kommer att fylla jorden med rättvisa och rättfärdighet efter att den blivit fylld med tyranni och förtryck.” (Abu Dawood, Tabarani, Ibn Hibban, Hakim, Ibn Maja, Abu Na'im, Ibn Asakir m.fl. återger samma hadith).

Denna och många andra återberättelser har genomgått och klarat de högsta och mest noggranna av efterforskningar som hadithtolkare gör för att avgöra autenticiteten av en hadith. Därmed är den allmänna meningen bland de Islamiska rättslärda av alla tider att denna återberättelse är autentisk och mutawatir dessutom. Följande är ett urval av verifierade referenser, hänvisandes till konceptet om en Mahdi, från muslimska experter av förfluten och modern tid:

o Ibn Taimiyya, Minhaj al-Sunnah al-Nabawiyyah
o al-Qurtubi, al-Tazkirah
o al-Hafiz, Abul Hasan al-Abiri, Manaqib al-Imam al-Shafi'i
o al-Hafiz Ibn Hajar, Fath al-Bari
o al-Hafiz al-Sakhawi, Fath al-Mughith
o al-Suyuti, al-'Urf al-Wardi och al-Kashf 'an Mujawazat Hathehi al-Ummah al-Alf
o al-Zarqani, Sharh al-Mawahib al-Ladunniyyah
o Abul 'Ala al-'Iraqi al Husseini, al-Mahdi
o al-Shaukani, al-Tawdhih fi tawatur me jaa fi al-Mahdi al-Montadhar wa al-Dajjal Masih
o Siddiq Hasan Khan, al-Idh'ah lima kana wa ma yakunu baina yadai al-Sa'ah
o Abu Abdillah Mohammad Jassis, Sharh Risalah ibn Abi Zaid
o Mohammad al-Arabi al-Fasi, al-Marasid
o Abu Zaid Abd al-Rahman al-Fasi, Muhhij al-Maqasid
o al-Safarini, al-Durrah al-Mudi'ah fi 'Aqidah al-Firqah al-Murdiyah
o Qutbuddin Mohammad ibn Ja'far al-Kitabi, Nazm al-Mutanathir min al-Hadith al-Mutawatir
o Abdullah ibn Mohammad ibn al-Siddiq, al-Mahdi al-Montadhar
o Ahmad ibn Mohammad al-Ghimari, Ibraz al-Wahm al-Maknun min Kalam Ibn Khalladun
o Ibn a1-Qayyim, al-Manar
o al-Hafiz al-Dhahabi, al-Muntaqa
o Abu al-Tayyib ibn Ali al-Hasan al-Hasani, al-Iza'ah lima kana wa ma yakunu baina yadai al-Sa'ah 

Må Gud inkludera oss alla i Imamens(A) duaa och befästa hans kärlek i våra hjärtan så att vi må vara Guds sanna tjänare och efterleva Hans sanna tjänare och älskade awliya’s (Guds vänner) exempel och besmyckas med Hans älskade Profet Mohammads(S) akhlaq (moral och uppförande) i sann efterfölje av Imam Ali(A) och Ahl al-Bait(A) så vi må nå Guds välbehag och vara bland vår väntade Imam Mahdis(AJ) följeslagare och vänner inshaAllah!