 |
En kort inblick i mitt liv
Jag minns fortfarande hur min far tog
mig till den lokala moskén för första gången där
al-Tarawih bönen utförs under månaden Ramadan. Då
var jag tio år gammal. Han presenterade mig till männen som
inte kunde dölja sin häpnad.
Jag visste på förhand att läraren hade planerat för
mig att utföra al-Ishfa under två eller tre nätter. Jag
var van vid att be bakom männen, tillsammans med en del barn från
området, och vänta på imamen (böneledaren) att komma
fram till andra delen av Koranen, dvs. surah Maryam. Min far var noga
med att vi skulle lära oss den heliga Koranen på Koranskolan,
likaså hemma genom privata lektioner av en blind man, som var släkt
med oss och som kunde Koranen utantill. På grund av att jag lärde
mig recitera halva Koranen vid tidig ålder, ville min lärare
visa sitt goda inflytande på mig genom att lära mig de platser
i Koranen där man måste falla ned till marken i sojood efter
recitation. Han prövade mig upprepade gånger för att försäkra
sig om att jag förstod hans instruktioner.
Efter att ha klarat testet och avslutat bönen och recitationen, på
ett så bra sätt som förväntats av mig, kom männen
fram och gratulerade mig och min far, och tackade min lärare för
sin goda prestation och välsignelse, och tackade Allah (SWT - Subbhanah-o
wa ta'la - glorifierad och upphöjd äro Han) för Islam.
Minnena från de dagar som följde är med mig än idag.
Jag beundrades mycket och mitt goda rykte spreds utöver vår
ort till hela staden. Dessa nätter av månaden Ramadan lämnade
religiösa spår i mitt liv ända tills idag. Varje gång
jag går igenom en förvirrad händelse känner jag att
det finns en otrolig styrka som för mig tillbaka till den rätta
vägen. Varje gång jag känner svaghet i min personlighet
och meningslösheten i livet, lyfter dessa minnen upp mig till en
andlig nivå och lyser mitt samvete med trons glöd så
att jag orkar bära på ansvaret.
Ansvaret jag fick av min far, eller rättare sagt av min lärare,
att leda bönen vid en tidig ålder lät mig känna att
jag inte gjorde tillräckligt mycket, eller åtminstone att jag
inte gjorde det som förväntades av mig.
Därför spenderade jag min barndom och ungdom i ett relativt
uppriktigt utövande av religiösa plikter, inte helt fri från
lek och skoj, men mestadels genomsyrad av en stark iver att samla kunskap
och imitera. Under denna period var jag omgiven av den gudomliga omsorgen,
något som utmärkte mig bland mina bröder på grund
av min stillhet och mitt lugn och att jag var på den raka vägen
bortom alla omoraliska handlingar.
Jag bör inte glömma att nämna min mor - må Allah(SWT)
välsigna henne - då hon hade ett stort inflytande på
mig. Hon öppnade mina ögon genom att lära mig de små
kapitlen (surorna) från den heliga Koranen, bönen samt reglerna
av rituell renhet. Hon var extra omsorgsfull eftersom jag var hennes första
son. Hon fann förmodligen nöje med att utbilda mig, då
hon delade hushållet med min fars första fru och hennes söner.
Namnet Tijani, som jag fick av min mor, hade en speciell betydelse inom
familjen al-Samawi som hade anammat Tijani sufi skolan sedan en av Ahmed
al-Tijanis söner besökt den från Algeriet. Många
personer från Gafsa - min familjs hemstad - anammade Tijani sufi
skolan, speciellt de rika och lärda familjerna som hjälpte till
med att sprida skolans lära.
På grund av mitt namn blev jag populär inom Samawi huset men
även utanför vår släkt, speciellt bland de människor
som var anknutna till Tijani skolan. På grund av detta kom många
äldre män, som nämndes tidigare, för att gratulera
min far och pussade sedan mitt ansikte och min hand och sade:
"Dessa är välsignelserna av vår mästare Shaykh
Ahmad al-Tijani."
Det är värt att nämna att Tijani sufi skolan är vida
spridd i Marocko, Algeriet, Tunisien, Libyen, Sudan och Egypten, och följs
på ett relativt fanatiskt sätt. De besöker inte visa mäns
gravar, ty enligt deras tro, har dessa visa män förvärvat
kunskapen från varandra. Alla förutom Shaykh Ahmad al-Tijani
som skaffat sig kunskapen direkt från Profeten Mohammad(S - Salla
Allah-o alayh wa aleh - frid vare med honom och hans hushåll), trots
att han levde tretton århundraden efter Profeten(S).
Det sägs att Shaykh Ahmad al-Tijani brukade kommunicera med Profeten(S)
under vaket tillstånd och inte genom drömmar. Det sägs
även att den fullständiga bönen som uppfanns av sheikhen
var bättre än att läsa den heliga Koranen fyrtio gånger.
För att hålla mig kortfattad kommer jag att sluta tala om Tijani
sufi skolan och, om Gud vill, kommer jag att referera till dem någon
annanstans i boken.
Jag växte upp med denna tro, precis som alla andra ungdomar i staden.
Vi var alla - tacksamhet hör till Gud - sunni muslimer som följde
läran av imam Malik ibn Anas, imamen för Dar al-Hijra.
Hur som helst är vi, i Nordafrika, splittrade i vår sufi tro.
Enbart i Gafsa finns till exempel, al-Tijaniyya, al-Qadiriyya, al-Rahmaniyya,
al-Salamiyya och al-Isawiyya. För var och en av dessa skolor finns
det anhängare som kan recitera dess tro, dikter och dhikr (åkallan
till Gud) i alla speciella ceremonier såsom bröllop, omskärelser
och glädjecermonier. Bortsätt från en del negativa aspekter,
har dessa Sufi skolor spelat en viktig roll genom bevarandet av de religiösa
ritualerna och respekterandet av de visa männen.
|