 |
Resan till Najaf
En kväll berättade min vän för mig
att vi dagen därpå skulle åka till Najaf, om Gud så
ville. Jag frågade honom: "Vad är Najaf?" Han svarade:
"Det är kunskapens stad, Ali ibn Abi Talib(A) är begravd
där."
Jag blev överraskad av att höra att det finns en känd grav
för Imam Ali(A). Detta då våra sheikher har sagt att
det inte finns en känd grav för vår mästare Ali(A).
Vi tog en buss till Kufa och stannade för att besöka al-Kufa
moskén, som är en av de mest berömda Islamiska monumenten.
Min vän visade mig alla historiska platser och tog mig till Moslim
ibn Aqils och Hani ibn Urwas moské och berättade i detalj
om hur de blev martyrer. Han visade mig mihrab (böneplatsen) där
Imam Ali(A) blev martyr. Sedan besökte vi huset där Imamen(A)
levde med sina två söner, våra mästare Hassan(A)
och Hossein(A), och i huset fanns det en brunn som de drack ifrån
och tvättade sig med.
Jag upplevde en stund av andlighet och glömde helt bort världen
och tänkte på asketismen och ödmjukheten hos Imamen(A),
trots det faktum att han var de troendes mästare och den fjärde
av de vägledda kaliferna.
Jag får inte glömma att nämna den gästfrihet och
ödmjukhet som människorna i Kufa hade. Varje gång vi gick
förbi en grupp människor ställde de sig upp och hälsade
på oss, som om min vän kände de flesta av dem. Vi träffade
direktören för Kufas institution, som bjöd oss hem till
sig där vi träffade hans barn och tillbringade en trevlig kväll
tillsammans. Jag hade en känsla av att jag var bland min familj och
släkt. Jag gillade därför deras samtal eftersom varje gång
de talade om sunnimuslimerna sade de: "Våra sunni bröder".
Jag frågade dem senare några frågor för att testa
deras uppriktighet.
Vi fortsatte vår resa till Najaf, som låg cirka tio kilometer
från Kufa, och när vi kom fram kom jag ihåg al-Kadhimiyyah
moskén i Bagdad som hade likadana gyllene minareter i samband med
kupoler gjorda av rent guld. Vi steg in i Imamens(A) mausoleum efter att
ha läst en särskild bön för tillåtelsen att
komma in. Detta visade sig vara vanligt bland shiamuslimska besökare.
Inuti mausoleumet såg jag mer överraskande saker än det
jag såg hos Mosa al-Kadhims(A) grav, och som vanligt ställde
jag mig och läste al-Fatiha. Jag tvivlade på om graven verkligen
innehöll Imam Alis(A) kropp. Det verkade som om jag blev imponerad
av Imamens(A) enkla hus till en sådan grad att jag tänkte:
"Gud förbjude, Imam Ali(A) skulle inte acceptera all denna dekoration
av guld och silver, medan det finns många muslimer som dör
av svält över hela världen." Med tanke på att
jag såg många fattiga människor som ber om allmosor på
gatorna sade jag till mig själv: "O shiamuslimer, ni har fel,
ni bör åtminstone erkänna detta misstag, Imam Ali(A) skickades
av Guds Sändebud(S) för att förstöra gravar, vad är
då alla dessa guld- och silvergravar? Om detta inte är polyteism
så är det åtminstone en stor synd som Islam inte förlåter."
Min vän frågade mig om jag ville be, medan han sträckte
ut sin hand för att ge mig en bit torr lera. Jag svarade honom skarpt:
"vi ber inte runt gravar". Då sade han: "vänta
på mig tills jag utför mina böner."
Medan jag väntade på min vän läste jag plakatet som
hängde på graven och tittade i graven genom de ingraverade
guld och silver balkarna och såg många mynt och sedlar i olika
valörer som kastades av besökarna för att bidra till det
välgörenhetsarbete som är anknutet till mausoleumet. På
grund av den stora mängden pengar trodde jag att de hade samlats
i månader, men min vän berättade för mig att de som
ansvarar för rengöringen av platsen samlar in pengar varje natt
efter kvällsbönen.
Jag gick ut efter min vän, förvånad av det jag just hade
sett. Jag önskade att få en del av dessa pengar, eller möjligen
dela ut dem bland de fattiga människorna. Jag tittade åt varje
håll inom den stora muren som omringade mausoleumet, och såg
många grupper som bad här och där, andra lyssnade till
talare som stod på plattformar, några av dem lät som
om de vore sorgsna. Jag såg en grupp människor skrika och slå
sig på bröstet, och ville då fråga min vän
om varför dessa människor betedde sig på detta sätt,
men just vid detta tillfälle passerade ett begravningståg förbi
oss. Då märkte jag att några män tog bort en marmor
platta från mitten av den stora gården för att sedan
sänka ner kroppen där. Därför trodde jag att dessa
människor grät för att ha förlorat en anhörig.
|