Speciell Welayah (förmyndarskap)och Imamat (ledarskap) i Koranen


Med avslutandet av diskussionen om generell welayah träder vi in i frågan om särskild welayah och söker efter igenkännandet av felfri (ma’soom) imam och gudomliga efterträdaren av Profeten (S) och tar hjälp av olika islamiska källor och skrifter som förekommit i Koranen och hadither.
Visserligen vårt material är verser (ayat) som inte direkt föreskriver frågan om efterträdelse och welayah (förmyndarskap), men som fastställer dygder för Imam Ali (A) vilka pekar ut honom som den bäste av Profeten Mohammads (S) samhälle (ummah) och den bäste efter islams Profet (S) som med bifogandet av en logisk introduktion kommer vi nå slutsatsen att ingen är bättre lämpad än honom för ledandet av islamiska samhället (ummah) efter Profeten (S) och det är följande verser:
1- Surah al-Hadid (järn) vers 28 (57:28)
2- versen Sabeqon (de främsta) (56:7-14)
3- versen Marj al-Bahrain (55:19)
4- Surah al-Ahzab(parterna) vers 25 (33:25)
5- Surah Ma’edah (festen) vers 54 (5:54)

Första versen gällande speciell Welayah (förmyndarskap) i Koranen
TROENDE! Frukta Gud och tro på Hans Sändebud! Då skall Han av nåd ge er en dubbel belöning och låta ett ljus lysa er på er vandring och Han skall ge er Sin förlåtelse – Gud är ständigt förlåtande, barmhärtig. (57:28)
­
Tilltalade i denna vers är de troende (mo’menin) och påföljd tilltalningen ”TROENDE”har det befallits två befallningar:
1- Frukta Gud
2- Tro på hans Sändebud

De troende (mo’menin) som är tilltalade i versen har blivit beordrade till fromhet (taqwa) och tro (iman).

 

Belöningen av tro (iman) och fromhet (taqwa)

När någon har både fromhet (taqwa) och tro (iman), vilken belöning har Gud i förvar för dem? Tre belöningar, vårt vittnande är den andra belöningen.

1- Två andelar av Hans barmhärtighet skänker han till er
Två andelar av Hans barmhärtighet skänker han till er.
tolkare (mofasserin) har angett flera alternativ i tolkningen (tafsir) av dessa två andelar.

Alternativen i tolkningen av två andelar av barmhärtighet

Det första alternativet är den att: det som avses är den generella och särskilda gudomliga barmhärtigheten det nämns i بسم الله الرحمن الرحيم   
 (I GUDs namn, Den Barmhärtigaste, Den Nådigaste), känd är mellan tolkarna (mofasserin) och kunniga att, Rahman (Barmhärtig) är generell barmhärtighet medan Rahim (Nådigaste) är Herrens särskilda barmhärtigehet. Det andra alternativet är att: avseendet, är barmhärtighet (rahma-h) i denna värld (donya) och Nästa värld (akherah), kommer omfattas av gudomlig barmhärtighet både i denna värld och i Nästa. Det tredje alternativet: materiell och själslig barmhärtighet.

Dessa tre alternativ, som enligt vår syn alla tre alternativ är sammanhängande i tolkningen (tafsir) av versen.

2- Andra belöningen av fromhet (taqwa) och tro (iman).

Gud ger er ett ljus i vars sken, hitta er väg i livet och stiga fram.
Det vill säga Gud tillreder ett ljus i vårt hjärta vilket när vän eller fiende ställer sig mittemot oss, kunna känna igen vän från fienden genom detta ljus, när vi möter korsningarna av vägledning och vilsenhet, när andra är förvillade och förvirrade och oljudet av icke gudtroende frestar hittar vi vägen tack vare det gudomliga ljuset.­

Undersökandet av återberättelser (rewayat)

I följden till denna vers har vi många återberättelser (rewayat) i ahl ol-sunnahs tolkning (tafasir) att den avsedde med detta ljus är Imam Ali ibn Abi-Talib (A). Den första hadithen av Shawahed ot-Tanzil Haskani Neyshaboori, intressant är att denna sunnitiska lärde (alem) har återberättat alla återberättelser (rewayat) gällade uppenbarandet av verserna om velayat (förmyndarskap) rättvisst. Det finns återberättelser (rewaya) av Ibn Abbas som säger de avsedda av ”Två andelar av Hans barmhärtighet skänker han till er” är Imam Hassan (A) och Imam Hossein (A) och det avsedda som avses med ”Gud ger er ett ljus i vars sken, hitta er väg i livet och stiga fram.”

är Imam Ali ibn Abi-Talib (A).­(1)­ I den andra hadithen återberättar han av Ibn Abbas av Jaber ibn Abdellah al-Ansari av Guds Profet (S) att: innebörden av ”Två andelar av Hans barmhärtighet skänker han till er” är Imam Hassan och Hossein (A) och avsedd med ”Gud ger er ett ljus i vars sken, hitta er väg i livet och stiga fram.”, är Imam Ali ibn Abi-Talib (A)­(2)­ i den första hadithen, rapporterade Ibn Abbas förstahandsrapport och i den andra hadithen med Jabir som mellanhand. Den tredje hadithen är från Shawahed ot-Tanzil av Imam Baqer (A) som sade: den som fasthåller Imam Alis (A) Wilayah (förmyndarskap) kommer att besitta ljus­(2)­.

Ljuset av Wilayah (förmyndarskap)

Av dessa återberättelser (rewayat) förstås att syftet med ljuset som nämnts i denna vers är ljuset (noor) av Wilayah (förmyndarskap).
TROENDE! Frukta Gud och tro på Hans Sändebud! Då skall Han av nåd väcka ljuset (noor) av Imam Ali (A) Wilayah (förmyndarskap)till liv i era hjärtan. Imam Ali (A) är fullständigt ljus (noor), människan finner vägen genom detta ljus, den heliga Profeten (S) sade var än ni vill urskilja rätt (haqq) från fel (batel), titta vilket är Imam Ali ibn Abi-Talibs (A) linje, Ali är med sanningen (haqq) och sanningen (haqq) är med Ali, ­­(3)­

betydelsen av ljus (noor) är just detta att människan skall kunna genom det urskilja rätt från fel, troende från icke-troende (kafer) och vän från fiende. Imam Ali (A) är medelpunkten, förebilden och ljuset av sanningen, han är grunden, början och slutet av sanningen(haqq).

 

(1) Shawahed ot-Tanzil 227/2
(2)  Shawahed ot-Tanzil 228/2
(3)  AlGhadir 176-179/1

Den andra versen gällande speciell Welayah (förmyndarskap) i Koranen
”och ni [människor] skall delas upp i tre grupper: 8: De som hör till den högra sidan – och vilka är de som hör till den högra sidan? 9: De som hör till den vänstra sidan – och vilka är de som hör till den vänstra sidan? 10: Och de främsta – de främsta [i tron och i att göra gott]. 11: De skall vara i Guds närhet 12: i lycksalighetens lustgårdar. 13: Många av dem är sådana som levde i äldre tider; 14: men få av dem är av senare släkten. (56:7-14)”

I dessa åtta verser efter att den heliga Koranen tillkännager domedagens tecken, indelar människorna i tre grupper alla människorna kommer att tillhöra någon av dess tre grupper i domedagen.
1-De som hör till den högra sidan
2- De som hör till den vänstra sidan
3- De främsta

Den första gruppen är de som får ta emot sina gärningars bok med höger hand, och de säger stolta”Kom! Läs [vad som står] i min bok!(1)­
Den andra gruppen är de som får ta emot sina gärningars bok med vänster hand, Den tredje gruppen de främsta (as-sabeqon), dessa tillhör varken högersidan eller vänstersidan, var är deras bok? Dessa är de som utan behov till gärningars bok träder in i paradiset.
... men den som gör det goda och det rätta, man eller kvinna, och som är troende skall stiga in i paradiset och skall där få njuta [Guds] gåvor i överflöd. (40:40)”

­Dessa är överordnade gärningars bok, detta uppfattas av sammankomsten av dessa tre grupper i denna vers.

Undersökandet av återberättelser (rewayat)

Vi återgår till disskutionen om några återberättelser (rewayat) av ahl ol-sunnahs böcker.


Den första hadithen:

I boken Shawahed ot-tanzil återberättar Hakem-e Haskani av Ibn Abbas:
De som tar täten är tre personer, den första som trodde på profeten Moses (A) var Yosha Ibn Noon(A)(Yosha var en av profeterna) och den första som trodde på profeten Jesus (A) var Habib an-Najjar, Saheb-e Yasin (följeslagaren av Yasin, är hans titel som han kallades för) och den första som trodde på Profeten Mohammad (S) var Imam Ali ibn Abi-Talib (A).­(1)­

Den andra hadithen:

Återberättas i boken Shawahed ot-tanzil av Ibn Abbas att han har sagt: Jag frågade Guds Profet tolkningen (tafsir) av denna vers han sade: Gabriel(A) sade till mig i dess tolkning: det är Ali och hans shia till paradiset.(2)
De Främsta, de Främsta(As-sabqoon as-sabeqoon), är Ali och hans shia (ö.t. shia innebär efterföljare) vilka är föregångarna i paradiset.
I den första hadithen hade inte Ibn Abbas nämnt att han rapporterat från Guds Profet då vi vet att han framfört sådana yttringar av den heliga Profeten (S) och av Imam Ali (A), men i den andra hadithen utger han tydligt att han rapporterar från Guds Profet (S).

 

Tredje hadithen

I tolkningen boken, Dorr ol-Manthor (av ahl ol-sunnahs kända återberättande böcker) rapporterar Ibn Abi-hatem och Ibn Mardawiyye av Ibn Abbas i tolkningenen av versen ”De Främsta, De Främsta” att:
sade: Yosha' ibn Noon var den första (att tro och följa) Moses, den troende av Aal Yasin var den första (att tro och följa) Jesus och Ali ibn Abi-Talib var den första (att tro och följa) Guds Profet.(3)

Bland dem som återberättat och rapporterat om denna återberättelse är: Ibn Maghazeli (enligt Ibn Betriqs återberättande) i boken al-’Omda; Sebt ibn Jozi i boken Tathkerah; Ibn Kathir i sin tolkning; Ibn Hejr i boken Sawa’eq; Allamah Showkani i boken Fat’h al-Qadir; och Sheikh Soleyman Qandozi i boken Yanabi’ ol-Mawaddah.
(1)Shawahed ot-Tanzil 2/213
(2)Shawahed ot-Tanzil 2/215-216
 (3)ad-Dorr ol-Manthor 6/154 

Erkännandet av domaren av Roozbehan

Denna punkt är också intressant för observation och noterbart att ”domare Roozbahan” som, i frågor gällande Imamat och efterträdande, har intolerans och trångsynthet och hans bok med titeln ”ebtal nahj ol-haqq” vittnar om detta. När han ska besvara Allamah Helli vad gäller denna vers (eftersom Allamah Helli återberättar i sin bok utav ahl ol-sunnah av Ibn Abbas:
De ledande i täten av detta folk (ummah) i tro, är Ali ibn Abi-Talib”) i sin bok ”ebtal nahj ol-haqq” i svar mot Allamahs yttranden säger: Denna hadith har återberättats i ahl ol-sunnahs böcker, men i denna form: Föregångarna och de ledande i täten av folket är tre: den troende av Faraos folk, och Habib an-Najjar (snickaren) och Ali ibn Abi-Talib) sedan tillägger: det förekommer inga tvivel att Ali (A) var ledande och föregångare i islam, och hade otaliga försprång och dygder, men dessa blir inte anledning till föreskriften på hans (obestridda) Imamat. ­(1)­

Men det bör observeras att ingen påstår att enbart dessa hadither bevisar och fasställer föreskriften av Imam Ali ibn Abi-Talibs (A) obestridda Imamat, utan målet är att då vi sammanställer dessa verser och återberättelser och hadither sida vid sida, ser vi att Imam Ali (A) var den främsta och mest framstående personligheten i det islamiska samhället som blev värdig av denna ställning, och ingen når till hans nivå på denna plan.
Är det värdigt och godtagbart att trots existensen och förekomsten av alla dessa oförnekliga och obestridiga dygder, ge andra företräde över Imamen (A), och trots hans existens söka andra?!

Värdet av de ledande i täten

Frågan om att vara i täten är väldigt viktig. Vissa blev muslimer den dagen då islams fana fladdrade över hela den arabiska halvön och islams här inträdde Mecka med triumf och den sista fästningen av hädelse och kätteri rasade; den dagen som Koranen säger om:
 یدخلون فی دین الله افواجا (Kommer ni att se människorna anta Guds religion i klungor.110:2)

 

(1)I Ehqaq ol-Haqq – volym 3 sida 121  har hans uttalande citerats ordagrant.
Men den dagen då Profeten var helt ensam, hade alla höjt stridsyxan och fiendskapens svärd mot honom.
Alla besvärade och gjorde illa Profeten; varje dag då Guds Profet (S) kom hem från Masjed ol-Haram, det första av Khadijas (A)(ö.t. Profetens första mest trofasta hustru) gjorde var att lägga om och binda Profetens sår. Under en sådan period och omständighet är att föregå och öppet och offentlig tro och visa sin tro på Profeten (S) av betydelse och vikt. En del blev muslimer före andra men det var endast en person som var ledande i täten före alla andra, och som var personifierandet av ”De främsta, De Främsta” och han var Imam Ali ibn Abi-Talib (A)­­.
Genom undersökningen och genomgången av samlingen av alla hadither och historia förblir inga som helst tvekan för en opartisk betraktare att den första personen, var Imam Ali (A).
Han var den första person som erkände tro till islams Profet (S); och den första som svor honom trohet och lojalitet; och den första som stod i bön med honom och uträttade bugning (rokoo’) och att falla ner på marken inför Gud (sojood).
Vittnesmål, bevis och belägg för detta förekommer i alla islamiska källor, som vi benämner några utav nedan:

Arton hadither i företrädandet och ledningstagandet av Imam Ali (A)
Minst arton stycken av följeslagarna har återberättat och rapporterat denna hadith av Profeten (S) på olika vis: att Imam Ali (A) var den första man som accepterade och omfamnade islam och uträttade bönen tillsammans med den heliga Profeten (S):

1- Abo Said Khedri som är av de kända följeslagarna säger: den heliga Profeten (S) klappade Imam Ali (A) på ryggen med sin hand och sade: یا علي لک سبع خصال لا یحاجک فیهن احد یوم القیامة أنت اول …المؤمنین ایمانا بالله
”Å Ali! Du har sju utmärkande drag som ingen kan ifrågesätta de mot dig på domedagen:

det första varav att du är den första att tro på Gud (och omfamna islam).­”(1)­.

2- Aishah säger: Fatemah (A), Proften Mohammads dotter (S) återberättade denna hadith till mig att Profeten (S) sade till henne: زوجتک اعلم المؤمنین علما وأقدمهم سلما وأفضلهم ایمانا
”Jag gifte bort dig till den man vars kunskap är större och mer än alla troende, och i sitt omfamnande av islam före alla och hans tålamod vidare och mest omfattande än alla andra”(2)­

Tala inte illa vid Alis namn

3- Omar ibn KhattabIbn Abbas säger: jag hörde Omar ibn Khattab säga: tala inte illa vid Alis (A) namn, jag hörde av Guds Profet (S) saker, om ett av vilka skulle ha funnits i Al Khattab (Kattabs hushåll), skulle det ha varit mer kärt och älskvärd för mig än allt solen gryr över. Jag, Abo Bakr och Abo Obeyde var tillsammans med en samling av Profetens följe då vi nådde fram till Om Salamas (Profetens hustru) husdörr och Ali (A) stod vid dörren. Vi sade att vi vill träffa Profeten (S), han sade att Profeten kommer ut strax; snart kom Profeten ut. Vi gick mot honom, han lutade sig mot Ali ibn Abi-Talib och klappade på hans axel och sade: انک مخاصم   أنت اول المؤمنین ایماناً وأعلمهم بایام الله وأوفاهم بعهده وأقسهم بالسویة وأرأفهم بالرعیة وأعظمهم الرزیة
”Mot dig, kommer de att stiga upp med fientlighet, (men) du är den första person som erhåll tro, och är visare än alla om Guds dagar (ayyam ol-lah), och gentemot Guds löfte lojalast, du fördelar rättvisare än alla, och är gentemot vanligt folke vänligast, och även din tragedi större än allas andras­”(3)­ Denna hadith tar upp och redogör för många frågor och punkter, och förklarandet av dessa är mer än vad vi kan ta upp här.

(1) Abo Na’im Esfehani har hämtat denna hadith i Helyat ol-Awliya’ – volym 1 sida 66)
(2) Ibn ’Asaker har återberättat denna hadith i Tarikh Dameshq (Damaskus historia) – volym 1 sida 244, tryck: Beirut.)
(3) Kanz ol-’Ommal – volym 13 sida 117, tryck: Beirut, förlag: ar-Resalah)
4- Ma’ath ibn Jabal återberättar av den heliga Profeten (S) att han sade till Imam Ali (A):تخصم الناس بسبع ولا یحاجک  فیه احد من قریش أنت اولهم ایماناً بالله

”du framför bevis för folket med sju saker, och ingen av Quraysh (Profetens stam som styrde Mecka) kan ifrågesätta dig i dessa sju argument (och göra anspråk på likvärdighet) du är den första som erhåll tro till Gud…”­(1­­)
 

5- Asma’ bent ’Omeys, Ja’far ibn Abi-Talibs fru återberättar att Proefeten (S) sade till sin dotter Fatemah (A): زوجتک أقدمهم سلما و أعظمهم حلما و اکثرهم علما
”Jag gifte bort dig till en man som är ledande i täten före alla i islam, och hans tålamod större än allas, och hans kunskap vidare än allas”(2)­
6- Salman-e Farsi säger: den heliga Profeten (S) sade: أولکم وروداً علی الحوض أولکم اسلاماً علي بن أبی طالب علیه السلام
”Den första personen som inträder till mig vid Kawthar fontänen (hawth al-khawthar) är den första person som omfamnade islam och han är Ali ibn Abi-Talib (A)”(3­­)
الصدیق الأکبر (”as-seddiq ol-akbar” – den främsta sannigstalaren)

  1. Abo Sokhayle säger: jag och Salman utförde Hajj (pilgrimsfärden till Mecka), och kom in till Abo Tharr och stannade hos honom den tid Gud ville. När vår avfärd närmade sig sa jag: å Abo Tharr! Jag ser händelser som ägt rum och är befarar att det leder till oenighet bland folket; om så blir fallet, vad beordrar du mig till?!

 

  1. ­Shahab od-Din Hossain Shafe’i har hämtat denna hadith i boken Tawthih od-Dalael sida 171 (enligt Ehqaq ol-Haqq – volym 20 sida 455))
  2. Tarikh Ibn ’Asaker – voylm 1 sida 245; tryck: Beirut)
  3. Mohammad ibn Abi Bakr har hämtat denna återberättlese i boken al-Jawharah sida 8 (tryck: Damaskus)    

       och även författaren av Kanz ol-’Ommal har återberättat den dock utan att nämna källa – volym 11 sida  
       616; tryck: Beirut, förlag: ar-Resalah)


 Han Sade:
”Skiljs inte av Guds bok, och Imam Ali ibn Abi-Talib! Jag vittnar att jag hörde Guds Profet­ (S) säga: Ali (A) är den första person som erhåll tro till mig, och är den första att hälsa och ta mig i hand på domedagen, och han är ”seddiq ol-akbar” (Den främsta sanningtalare) och ”al-farooq” alltså den som skiljer sanning (haqq) och osanning (batel) åt ­(1­­­)­.
 8- Abd er-rahaman ’Owf i en hadith i följden av versen ”… Vad gäller de första pionjärerna”(9:100), säger: de var tio personer av Quraysh: کان اولهم اسلاماً علي بن ابی طالب علیه السلام: ”den första personen utav de som omfamnade islam var Ali ibn Abi-Talib (A)”­. (2)­
9- Jamal od-din Abo al-Hajjaji boken Tahthib ol-Kamal återberättar från Abo Rafe’ (en av Profetens (S) följeslagare): اول من أسلم من الرجال علي علیه السلام
”den första av männen att erhålla tro och omfamna islam var Ali ibn Abi-Talib (A)”­. (3)­

  1. Anas ibn Malek, tjänare till Guds Profetes (S) återberättar från Profeten att han sade:أول هذه الامة وروداً علیّ الحوض أولها اسلاماً علي بن أبی طالب علیه السلام
    ”Den första individen ifrån detta folk (ummah) som inträder till mig vid Kawthar fontänen är den första antog och omfamnade islam och han är Ali ibn Abi-Talib (A)”­(4)­

 

  1. Mokhtasar Tarikh Dameshq – voylm 17 sida 306; tryck: Damaskus Dar ol-Fekr (enligt Ehqaq ol-Haqq – volym 20sida 472) även i Kanz ol-’Ommal – volym 11 sida 616 hadith 32990.) 
  2. Mokhtasar Tarikh Dameshq – volym 17 sida 307(skriven av Imam Mohammad ibn Makram känd som  Ibn Manthor)
  3. Tahthib ol-Kamal – volym 3 sida 85 (enligt Ehqaq ol-Haqq – volym 20 sida 367)
  4.  Ibn ’Adim Halabi, av sjunde seklets lärda, har hämtat denna hadith i sin bok Tarikh Halab (Aleppos historia) sida 295

 

Den första utav araber och icke araber som utförde bön

11- Ibn Abbas säger: Imam Ali (A) har fyra egenskaper och utmärkande drag som inte hittas hos någon annan: هوأول عربی و عجمی صلی مع رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم
”Han är den första personen utav araber och icke araber att be med den heliga Profeten (S)”­.(1)­
Och på en annan plats säger: أول من أسلم بعد خدیجة علي بن أبی طالب
”Den första att erhålla tro efter Khadija var Ali ibn Abi-Talib (A)”. (2)

12- Nesa’i, den kända återberättaren återberättar i boken as-Sonan från Zeid ibn Arqam att han sade:
”Den första att erhålla tro till Profeten (S)var Ali ibn Abi-Talib (A)”­.(3)­

13- Abo Ahmad Jarjani Shafe’i återberättar i boken al-Kamel fi ar-Rejal från Malik ibn al-Horayth att han sade: کان علي أول من أسلم من الرجال و خدیجة أول من أسلم من النساء
Ali (A) var den första utav männen att erhålla tro och omfamna islam och Khadija var den första av kvinnorna”­(4)­

Aishahs erkännande

14- Laila al-Ghaffariyyah: en kvinna som under Profetens (S) tog om hand och vårdade krigsskadade säger: jag kom till Basras slagfält med Imam Ali (A). Då jag såg Aishah mot Imamen uppstod tvivel och tveksamhet inom mig; jag gick fram till henne och frågade: har du hört någon dygd och bedrift om Ali (A) från Guds Profet (S)? Hon sade: Ja! Sedan återberättade Aishah en händelse, därbland återberättade från den heliga Profeten (S) att han sade: انه اول الناس بی اسلاما
Ali (A) är den första personen att erhålla tro till mig”.­(5)­

 

(1) al-Mokhtar fi Manaqeb ol-Abrar sida 16 (enligt Ehqaq ol-Haqq – volym 20 sida 457)
(2) Denna hadith finns i boken Al Mohammad sida 174, av Hosam ed-Din Hanafi
(3) Ehqaq ol-Haqq – volym 20 sida 475
(4) al-Kamel fi ar-Rejal – volym 6 sida 2378; tryck: Dar ol-Fekr Beirut
(5) Mohammad ibn Makram Ansari återberättar denna hadith i boken Mokhtasar Tarikh Dameshq – volym 17 sida 119)

 

15- Ahmad ’Hanbal en av ahl ol-sunnahs fyra imamer, i sin källbok återberättar en hadith att Ma’qal ibn Yasar (känd följeslagare) sade: en dag var jag hos Profeten (S), Profeten (S) sade: låt oss gå och besöka Fatemah (A) (som var sjuk). När vi kom fram till Fatemahs (A) hus frågade Profeten (S) om henne hur hon mådde, Fatemah (A) sade: min sorg har blivit stor, och min fattigdom mycket, och min sjukdom lång (Profeten, för att trösta henne i dessa svårigheter) sade: أوما ترضین أنی زوجتک أقدم امتی سلماً وأکثرهم علماً وأعظمهم حلماً
”är du inte glad att jag gifte bort dig till en man som är föregångare och ledande i islam av hela mitt folk, och hans kunskap vidare och hans tålamod större än alla ­(1)­
Det bör observeras att samma hadith har tagits med och återberättas av Ibn Abil-hadid i Sharh’ Nahj ol-Balagha (volym 3 sida 257); och Ibn ’Asaker i Tarikh Dameshq (volym 1 sida 232); och Al-Haythami i Majma’ ol-Zawaed (volym 9 sida 101); och Mottaqi Hendi i Kanz ol-’Ommal (volym 12 sida 205) och en del andra av ahl ol-sunnahs vetenskapsmän och lärda i sina böcker.

أقدمکم سلماً و اسلاما Den främsta av er i överlämnande till Gud och islam
16- Abdellah ibn ’Samet (Thabet), av Profetens (S) följeslagare, säger: en dag kom vi in till Guds Profet och sade:”Vem är den mest älskade av dina följeslagare hos dig? Så att ifall det skulle hända (dig) något, vi ska följa honom, och närhelst det skulle uppstå fara uppoffra i hans väg?
Profeten (S) sade: den personen ä Ali (A) vars islam och överlämnande till Gud (taslim) var före än alla andra . (2)­
Denna hadith visar klart och tydligt att Abdellah ibn Thabet och hans följe sökte någon som skulle vara lämpligast av alla efter Profeten (S) för Imamat och Wilayah, och Profetn (S) angav Imam Ali (A) just för detta ändamål.

 

 

(1) Masnad Ahmad – volym 5 sida 26; tryck: Dar os-Sader)
(2) (fotnot: Ahmad ibn Mardawiyye har återberättat denna hadith i boken Manaqeb (Ehqaq ol-Haqq – volym 15 sida 336)

17- Borayde, ännu en av Profetens (S) följeslagare, har en liknande historia som den av Ma’qel ibn Yasar och i dess på slutet av den följer att den heliga Profeten tröstade Fatemah az-Zahra’ och sade: ”Gud har skänkt dig en make som är föregångare och ledande i omfamnandet av islam och före andra, hans kunskap vidare, och hans tålamod överlägsen” sedan tillägger han: Profeten (S) sade:”Jag svär vid Gud dina två söner är mästarna av paradisets ungdomar”. (1)­­

18- Imam Ali ibn Abi-Talib (A) – har i sina ord och yttranden som är accepterade av alla återberättat denna innebörd. I boken al-Jawhara skriven av Mohammad ibn Abi Bakr al-Ansari läser vi att Imam Ali (A) på Basras predikstol sade: انا الصدیق الأکبر، آمنت قبل أن یؤمن أبوبکر وأسلمت قبل أن یسلم
”Jag är as-Seddiq ol-akbar, jag erhåll tro innan Abo Bakr gjorde, och omfamnade islam innan han gjorde”. ­­­­­­(2)­­­­­­

لم یسبقنی الاّ رسول الله Ingen var före mig än Guds Profet
I Nahj ol-Balaghe i flertalet frågor och punkter har det stödjats på denna uppgift, däribland säger Imamen i mening 131: اللهم انی اول من أناب وسمع وأجاب لم یسبقنی إلاّ رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم بالصلاة
”Å Herre! Jag är den första att återvända tillbaka till dig, och hörde ditt budskap och besvarade, ingen utom Guds Profet (S) var före mig i uträttandet av bönen”­. (3)­

Slutligen avslutar vi dessa återberättelser och hadither med en återberättelse som Ibn Hisham återberättat i sin kända histotia Sirah Nabawiyye, med erkännandet av denna sanning att osagda punkter och uppgifter inom detta ämne och kapitel är många.

 

 

 

 

(1) Denna hadith har Ibn ’Asaker hämtat i Tarikh Dameshq – volym 1 sida 242; tryck: Beirut, dock har följden om Imam Hassan och Imam Hossain (A) endast kommit i Arjah ol-Mataleb skriven av Allamh Lomert Serri sida 107 & 396)
(2) al-Jawhara sida 8; tryck: Damaskus. Samma innebörd har en del andra återberättat, som Abo Ahmad Jorjani i boken al-Kamel fi ar-Rejal – volym 3 sida 1123; ävem Tawthih od-Dalael sida 171; och Mokhtasar Tarikh Dameshq med flera.)
(3) Mokhtasar Tarikh Dameshq – volym 17 sida 118
Han återberättar i islams gryning, när tiden för bön var inne begav sig Profeten (S) iväg till några av Meckas dalar för uträttandet av bönen och endast Imam Ali ibn Abi-Talib (A) följde med honom i hemlighet… En dag sa hans far Abo-Talib: min son, vad är det för religion som du följer? Han sade: Å far! Jag har erhållit tro på Gud och Guds Profet (S) och allt som han hämtat från honom, och har uträttat bönen med honom… Abo-Talib sade: var medveten att han inte kallat dig till något annat än godhet och välvilja, skiljs aldrig från honom”­. (1)­

Imam Alis (A) tro i poeters poesi
Imam Alis (A) tro som den första personen är så uppenbar så att även en samling av berömda poeter har nämnt det i sina dikter och poesier som ett av Imam Alis (A) utmärkelser.
En av dessa säger om Imamen (A):                                               
                                                                      ألیس أول من صلی لقبلتکم
وأعلم الناس بالقرآن والسنن؟
”Är han inte den första personen att uträttade bönen mot er qiblah (böneriktning; Ka’ba) och den som var mest medveten om Koran och sunnah”?! Och en annan säger:
                                                                                                        
”Han är den första muslimen i islam, och den första som bad och fastade och vittnade och yttrade لا اله الاّ الله (”la elah-a ella Allah” - Det finns ingen Gud utom Allah)!
Avlidne Allamah Amini i al-Ghadir återberättar och namnger mer än tio poeter vilka in bland sin poesi framfört denna innebörd­­. (2)
Och dessutom anmärkningsvärd är att Allamah Amini i samma bok återberättar över etthundra hadither av den heliga Profeten (S), Amir al-mo’menin Ali (A), följeslagare (sahabe), efterföljare, historiker och andra hadith-återberättare, som alla vittnar om att Imam Ali (A) var den första utav männen som erhåll tro till islams Profet (S).

 

 

 

(1) Sirat Ibn Hisham – volym 1 sida 263; tryck: Dar ol-Ehya’ at-Torath el-Arabi
(2) al-Ghadir – volym 3 sida 231-233

Endast en fråga!

Här finns en känd fråga som ställdes redan under de första seklen utav en del som sökte något att invända mot och den löd: sant är att Imam Ali (A) var den första man som omfamnade islam, men accepteras och räknas ett tioårigt omoget barns omfamnande av islam? Och om vi räknar hans åldersmognad som måttstock, då hade en del andra accepterat islam innan honom.

Svar
Här är passande att nämna och återge det samtal som ägde rum mellan den abbasidiska kalifen Ma’moon och ett av de lärda av ahl ol-sunnah i hans samtid känd vid namnet Es’haq (denna hadith har Ibn Abed Rabbah i ’Eqd el-Farid återberättat).

Ma’moons samtal med en lärd av ahl ol-sunnah

Ma’moon frågade: den dagen då islams Profet (S) fick sitt kall vilket av alla handlingar var den bästa?

Es’haq svarade: upriktighet och genuinitet (ekhlas) i vittnandet om Guds enhet; trosbekännelsen (tawhid) och Profetens (S) kall.

Ma’moon: känner du till någon som föregått Ali (A) i islam?

Es’haq: Ali (A) inträdde och omfamnade islam då han var ung och hade låg ålder och Guds lagar inte omfattade och gällde honom!

Ma’moon: Var inte Alis (A) islam (omfamnande och inträdande) i svar på Profetens (S) kall? Accepterade inte Profeten (S) hans islam? Hur vore det möjligt att Profeten (S) skulle tillkalla till islam någon vars islam inte vore accepterad?!

Es’haq hade inga svar att ge­ (1)­

 

 

(1) Eqd al-Farid – volym 3 sida 43 (med sammanfattning))

Inväntade aldrig sin far

Avlidne Allamah Amini (R) efter återberättandet av denna historia från’Eqd al-Farid tillägger: Abo Ja’far Eskafi Mo’tazeli, avliden år 240, skriver i sin avhandling att hela folket vet att Ali (A) antog tron en tisdag, och sade: jag uträttade bönen sju år innan andra! Och kontinuerligt upprepade: ”jag är den första som inträdde islam”; och denna uppgift är mer välkänd än allt välkänt, och vi har inte funnit någon från förr i tiden som såg och tog lätt på Alis (A) islam och tro, eller invända att han inträdde i islam och antog tron då han var bara barnet. Förvånansvärd är att personer som Abbas och Hamze (ö.t. Profetens farbröder) inväntade Abo-Talibs (ö.t. Profetens farbror och Imam Alis (A) far och den som tog hand om Profeten efter att hans farfar avled; äldsten i Quraish och hösgt respekterad) reaktion för accepterandet av islam, men Abo-Talibs son satt aldrig inväntande sin far och antog tron”.­­(1)­
Kort sagt: för det första så accepterade islams Profet (S) Imam Alis (A) islam och den som anser Imamens islam vid den åldern som icke fullvärdig, kritiserar och anmärker i själva verket på den heliga Profeten (S).

­­­­­­­­­­­­­­­Historien av یوم الدّار (”Yawm od-daar”-Släktens dag)

För det andra i välkända återberättelser i historien av یوم الدّار har återberättats att Profeten (S) förberedde en måltid och inbjöd sina närmaste släktingar av Quraish och kallade de till islam och sade att den första som accepterade och besvarade hans kall i försvarandet av islam skulle vara hans broder, förtrogne (wasi) och efterträdare; ingen accepterade Profetens kallelse utom Ali ibn Abi-Talib (A) som sade: jag stödjar dig och svär dig trohet och lojalitet, och Profeten (S) sade: du är min broder, förtrogne och efterträdare­.(2) Tror någon att den heliga Profeten (S) skulle utpeka och tillkännage någon som ända fram till den dagen inte nått mognadsåldern, någon vars islam, enligt dem som invänder, inte var accepterad, i egenskap av sin broder, förtrogne och efterträdare och uppmana andra att följa honom; till vida att ledarna i kätteri och avgudadyrkan, utav hånfullhet och förakt sa till Abo-Talib: du måste följa och lyda din egen son.

(1)al-Ghadir – volym 3 sida 237
(2)denna hadith källor har vi utförligt angett i hadith Yawm od-Dars följ)
Utan tvekan är mognadsåldern inte ett villkor för accepterandet och omfamnandet av islam; varje ung människa som har tillräcklig hjärna, förnuft, uppfattningsförmåga och kan urskilja, och på så sätt accepterar islam, mot förmodan att hans far är muslim, urskiljs han från fadern och inträder bland muslimerna (bildligt talat).

 

Profetskap i barndomen

För det tredje, framstår och uppfattas av den heliga Koranen att mognadsålder inte ens är ett villkor för profetskap och en del profeter har uppnått denna ställning redan i barndomen; såsom Koranen talar om profeten Yahya (A)[När sonen fötts och växt upp, sade Vi:] ”Johannes! Håll med kraft fast vid [Vår] Skrift!” – Och Vi skänkte honom visdom [redan] i hans tidiga ungdom” (19:12)

Och i profeten Jesus (A) historia lyder att han talade och uttryckte klart och tydligt i barndomen: [Då talade] han [till dem]: ”Jag är Guds tjänare. Han har gett mig uppenbarelsen och kallat mig till profet” (19:30)

Förmer än allt detta är just att islams Profet (S) accepterade Imam Ali (A), även i یوم الدّار (släktens dag, Profetens kallelse till islam) tillkännagav honom som sin broder, förtrogne och efterträdare.
I varje fall är de återberättelser som återberättar att Imam Ali (A) var den första att acceptera Profetens (S) kallelse, innebär och förblir en unik och exempellös dygd och bedrift för Imamen som ingen kan mäta och likställa sig mot; och med denna anledning var han den lämpligaste personen utav folket för efterträdandet av Profeten (S).­(1)­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­

 

 

 

 

 

(1) Tafsir-e Payam-e Koran – volym 9

 

Frågor

  1. Vad innebär två delar av nåd?
  2. Vad är Qathi Rozbehans svar till Allamah Helli?
  3. Nämn några återberättelser (rewayeh) om Imam Alis (A) ledning och föregång.
  4. Accepteras tron av ett tioårigt barn?
  5. Vad handlar یوم الدار (släktens dag, Profetens kallelse till islam) om och vilken historia finns bakom den?