Nio tankar och filosofier i tre målsättningar


Hittills har vi nämnt och redogjort för de nio bakomliggande filosofier i existensen av profet och imama, som Khajeh-e Tosi angett och förklarat, dock är det intressanta att Koranen har sammanfattat dessa nio filosofier i tre mål: 1- utbidning 2- uppfostran 3- skipa rättvisa.
I surah Jom’a (Fredag) har det första och andra målet påpekats:
Det är Han som har sänt ett Sändebud till de olärda ur deras egna led för att framföra Hans budskap till dem och [lära] dem renhet och undervisa dem i Skriften och [profeternas] visdom – de hade förut helt uppenbart gått vilse. (62:2)

I denna vers har utbildning och uppfostring tillkännagetts som två mål för Profetens sändning (be’tha); یتلوا علیهم آیاته , läser Guds verser för människorna, men läsningen av verserna är en introduktion, inte det slutliga målet; introduktionen för vad?
ویزکّّیهم ویعلّّمهم الکتاب والحکمة för att uppfostra (tazkiye) de och lära de Boken och visdom innan dess befann de sig i synlig och uppenbar vilsefarande.
Dessa var intrasslade och fångade i öppen och tydlig mörker och vilsenhet. Profeten vägledde de på två sätt; det ena var uppfostran och det andra utbildning. Och faktum är att undervisande och uppfostrande är ett jobb och verk som ingen rår på och kan verkställa förutom profet och felfri imam som följer och fortskrider i profetens spår.

Det tredje målet har påpekats i surah al-Hadid (Järn)

Vi sände Våra profeter med klara bevis [om sanningen] och med dem sände Vi Skriften och en Våg för att [hjälpa] människorna att handla rättvist. Och järnet, som har fruktansvärd styrka och som är människan till nytta, har Vi satt i era [händer]. Låt därför dem ge sig till känna som vill stödja och försvara Gud och Hans Sändebuds sak, fastän [Gud] inte kan ses eller förnimmas. All styrka och all makt ligger hos Gud!(57:25)

Det tredje målet ”skipa rättvisa” (eqamat al-qest)

I denna vers har Koranen uttryckt målet av sändebudernas sändning vara att skipa rättvisa, lagar och social rättvisa.
بینات (”bayyenat”) innebär tydliga och uppenbara bevisningar, det vill säga mirakel. Det första en profet behöver, är mirakel för att bevisa och fastställa sin legitimitet.
Vi sände Våra profeter med klara bevis [om sanningen] och med dem sände Vi Skriften och en Våg(mizan).
Vad betyder ”mizan”(våg)? Gällande skillnaden mellan Boken och Vågen (ketab & mizan) förekommer många utbredda diskussioner bland tolkare (mofasserin). Men med stor sannolikhet är det som menas med våg (mizan) lag; det vill säga vi har gett och försett våra profeter med mirakel, kunskaper och visdom och lag, vad ska de göra med dessa tre verktyg?
لیقوم الناس بالقسط målet, är att skipa rättvisa och tillämpa social rättvisa. Visserligen är målet utbildande och uppfostrande men social rättvisa är grunden och grundläggande forutsättningen för utbildning och uppfostran. I det samhälle där det inte råder rättvisa och trygghet kommer utbildningens och uppfostrans grundprinciper att nedtrampas.
Alltså har de nio filosofier, som hade nämts i yttrandena av Khajeh Tosi och Allameh Helli (ra) om profeternas(A) sändning (och i vår mening, sändningen av profeterna och vägledande imamerna (A) sammanfattas i dessa tre Koraniska principer.

Fråga:
Varför kan inte andra skipa rättvisa och social jämlikhet i det mänskliga samhället?

Svar:

I första hand är skipandet av rättvisa en sidogren som löper från visshet och kunskap om rättvisa (adl) och handla rättvist (qest).En icke felfri människans kunnande och igenkännande om att handla rättvis är mycket svag och begränsad. Denna visshet måste upprinna och uppbringas från den kristallklara källan av uppenbarelse för att släcka törsten och vattna det mänskliga samhällets blomäng och trädgård.

 

Sjuttio år i vilsefarande

Vårt vittne är det sjuttioåriga marxistiska och kommunistiska styret. I sjuttio år befann sig halva jordklotets befolkning i skuggan av kommunismens paraply. Tiotusentals vetenskapsman, miljontals böcker och artiklar skrevs och gavs ut; att vi säger miljontals är för att de verkligen skrev miljontals böcker och artiklar om marxism och kommunism och påstod att vägen till mänsklighetens sociala rättvisa nås endast genom denna väg och ingen annan. Så mycket blod som de spillde i denna väg; vilka argument de tvinade och radade upp. De påstod till och med att den mänskliga historien kan man inte studera på rätt sätt om man inte gör det från marxismens synvinkel och att om någon inte känner till dessa principer, kan denne då varken känna människan eller hennes historia; då kommer varken social rättvisa upprättas eller ske utveckling i det mänskliga samhället. Inte nog med allt detta, ända tills de påstod att det paradis som profeterna utlovat är det kommunistiska samhället; varför letar ni efter paradiset i Nästa Värld (akherah)? Vi ger er paradiset i denna värld (donya). Så mycket som deras universitet jobbade på detta ämne; så mycket som deras filosofer skrev böcker och artiklar och påstod att vägen till mänsklighetens lycka är just denna medan andra vägar är villospår och vilseledande.
Men efter sjuttio år och plötsligt, som snö mitt i sommaren mitt i en brännande het öken, smälte alltihop och föll ihop, störtade samman. Det gick så långt att samma nu före detta frontfigurer som påstod att detta är den sanna och raka vägen (serat al-mostaqim; ö.t. i islamisk språkbruk kallas det ultimata sanna stigen mot Gud ”serat al-mostaqim”), medgav att det vi ansåg vara vägen mot lycka, var i själva verket ett farlig och förskräcklig villospår som tvingade halva världen till tillbakagång och fångade i vilsenhet.
Alltså när tänkare och utbildade människors verk och idéer når och slutar på detta vis, hur kan vi då lita på och försäkra oss om andra som påstår att deras väg är den mot lycka; när de i själva verket förlitat sig på enbart mänskliga krafter. Vem säger att de efter sju eller sjuttio år, inte går samma öde som kommunism och marxismen till mötes.
Vad om det efter sjuttio år resulterar i ett efterblivet och outvecklad, fattig, bräcklig och oförmögen, obildad och ignorant samhälle.

 

Historien statuerar exemplar och föredöme

Enlig min åsikt är exemplaret av kommunismen sammanstörtande och undergång, för oss muslimer särskilt vetenskapsmän och lärda, talare och skribenter, väldigt intressant att titta observera och fundera över. Bra att studera i samband med profetskap och Imamat och att människan inte är kapabel till att med enbart egna tankar och eget förstånd och efter eget huvud nå den eftersträvade Källan.
Jag glömmer aldrig att dessa kommunister hade blivit så fräcka och arroganta, på den tiden då de var som mäktigast, att de ansåg allt vara uteslutande för dem och förlöjligade och ifrågasatte religionen. I en av deras böcker som skapade en protestvåg i Qom (ö.t. en stad i Iran) hade de skrivit: varför skäms inte muslimer, inte slutar upp och fortfarande säger ”Gud”!! De ansåg förespråkande och ställningstagande för religion och läror skamlig. Idag ser vi att det var deras logik som var skamlig?
Idag då dessa kommunistiska samhällen befriats, återvänder människor skara efter skara mot islam, och återigen blommar och gror den medfödda tron på monoteism och religionen och bär frukt inuti deras hjärtan.
Idag då dessa kommunistiska samhällen befriats, återvänder människor skara efter skara mot islam, och återigen blommar och gror den medfödda tron på monoteism och religionen och bär frukt inuti deras hjärtan.
Alltså kan människan inte färdas och genomkorsa rättvisans stig ensam och på egen hand; det bästa exemplaret på människans oförmåga, är historien om fallet av det sjuttioåriga kommunistiska väldet. Hur kan man veta att andra inte är som de? Då den dag kommer och man får höra att den motsatta fronten till kommunism föll samman, även den.
Alltså, för det första känner dessa inte igen rättvisa.
Och för det andra: anta att de gör, hur kan en människa som inte fått uppfostran vara verkställare av rättvisa? Hur kan en människa som prioriterar sina egna intressen och har de överst, vara verkställare av rättvisa? Rättvisas verkställare måste vara någon som själv är felfri (ma’soom) från synder och inte gå med tankarna fokuserade på egna intressen utan tänka på vägledandet av andra medmännsikor; brinna och smälta som ett stearinljus och lysa upp samhället. Igenkännandet av sanning (haqq) och rättvisa (adl) och verkställandet är inget en vanlig människa klarar av.

 

Imamernas verk och insats

Vi tror och anser att på samma sätt som om inte profeter fanns skulle det mänskliga samhället inte skymta lyckan, på samma vis om inte de felfria imamerna skulle finnas gäller samma sak. De felfria imamerna utför i själva verket flera uppgifter:
1- De visar och belyser sanningen (haqq) och rättvisan (adl) för människorna, eftersom den mänskliga hjärna och det sunda förnuftet kan råka för misstag.
2- Profeters förespråkade religion och förordningar blir mål och kan drabbas av förvrängning; det vill säga bristfälliga och defekta tankar, förvränger profeternas religiösa påbud sakteligen, som exemplevis uppkomsten av treenigheten inom kristendomen. Kallade profeten Jesus (A) människorna till dyrkan av någon treenighet?
Det underliga är att kristendomens lärda och kyrkans överhuvud erkänner och medger också att frågan om treenigheten, som idag ingår i de kristnas tro, inte fanns några spår av eller var tal om under det första århundradet efter Jesufödelse. Det verkar som att mot slutet av det andra århundradet, det vill säga tvåhundra år senare, började tendenser av treeninghet dyka upp (fadern, sonen och den heliga anden). Alltså om det inte skulla finnas en felfri imam efter profeternas bortgång, blir samhället fångad av förvrängningens nät och deras förordningar och avisningar försvinner i glömskan.

 

Regnvatten i ren eller smutsigt kärl

Ibland gör vi en liknelse mellan profeternas anvisningar och regnvatten; om någon förvarar regndropparna, efter att ha fallit ner, i en ren kärl njuter människan bara av att titta och se på det klara vattnet. Den som inte ens är törstig får lust att dricka av det; för att det är så kristallklart och sött. Men ibland händer att detta klara vatten rinner på smutsig mark. Från denna orena mark till nästa tills det förvandlats till rännstensvatten; att titta på det kan vara äcklande. Om människan så dör av törst, drycker hon inte av det. Detta är samma kristallklara vatten som föll från himlen; varför drabbades det av detta öde? För att den kom i kontakt med smutsiga ytor och oren omgivning. Om profeternas anvisningar inte passerar en intakt, ren och klar kanal får de gå samma öde som det klara regnvattnet till mötes. Det tillsätts så mycket vidskepelse, förvanskningar och felaktigheter till dessa att det verkliga essensen av profeternas anvisningar förvrängs, vanställs och försvinner totalt; om inte en felfri imam finns, drabbas de av föroreningar och befläckas.
Var medvetna och uppskatta värdet av Welayah och Imamats (Imamernas (A) förmyndarskap och ledarskap). Vi är som en fisk i vatten; en fisk som inte vet och inser värdet av vatten förrän den hamnar utanför vattnet. Om vi tar ett kilv utanför Welayahs omfång, kommer vi se och upptäcka vilkar förvrängningar och misstag andra hamnat i. En förgrening av ahl ol-sunnah förkroppsligar Gud. En del av dem säger att Gud kan ses med ögonen på domedagen. En del andra säger att Han kan ses även i denna värld. Sök upp och ta en titt i deras böcker­(1)­­.

Gud med lockigt hår!!

De skriver att när Gud visar sig har Han ett yttre av en vacker yngling med vågigt alltså lockigt hår. Han har händer, fötter, kött och hud. Men det är Imam Ali ibn Abi-Talib (A) som talar om för oss och uttrycker att den som säger: var Gud är, har distanserat sig från sanningen och essensen av monoteism och trosbekännelsen (towhid); den som liknar Honom i något avseende och egenskap vid skapelsernas egenskaper är distanserad från Gud.
وکمال الاخلاص له ­نفي الصفات عنه لشهادة کلّّ صفة أنها غیر موصوف و کل موصوف أنها غیر الصفة. ­(2)
Och fullkomlig hängivenhet (ekhlas) till Honom, är att föreka skapelsernas egenskaper hos Honom; för att varje egenskap (av dessa egenskaper) vittnar om att vara annat än den beskrivne, och varje beskrivne (av skapelserna) vittnar om att vara annat än och skild från egenskapen och beskrivningen.

Inget tvång eller förhandling لاجبر ولاتفویض

Det måste finna en felfri imam som inte tillåter människor vända sig och följa efter tankebanan av att man är tvingad här i livet. En del av ahl ol-sunnah det vill säga Asha’erah följer denna tankegång och stoltserar över det också.

(1)Sonan Ibn Majeh - volym 1, hadith 184,181,178,177; Sahih Bokhari 1/150 och 145 samt  2/56 - tryckt av Dar ol-Jil Beirut; Sahih Moslem - volym 1 boken: resenärens bön (salat ol-mosaferin) hadith 17070
 (2) Nahj ol-Balagha, khotba 1
Fakhr-e Razi med all sin kunskap, vars tolkning är en av de bästa, har begått de värsta och grovaste av misstag.
Vilken förnuftig människa påstår att Gud har tvingat mig att begå synder och på domedagen dömer och sänder mig dessutom till helvetet med motiveringen: varför har du syndat? Kan hjärnan och förnuftet acceptera att människan skulle både vara tvingad till synd och dessutom på domedagen vara bland helvetets invånare? Tvingad till goda gärningar och belöningar och dessutom bland paradisets invånare? När varken mina goda gärningar är av mig själv eller mina synder, är jag varken värdig paradiset eller förtjänar helvetet. En stor skara av ahl ol-sunnah har råkat för och fångats i denna tankegång.
Men i de vägledande Imamernas (A) skola och i skuggan av Welayah och Imamat لاجبر ولاتفویض بل امر بین الأمرین har den mest precisa och hårfina förklaring gällande tjänarens valfrihet och beroende till Gud, beskrivits. Även vi, om vi inte hade Welayah,

skulle tro på tvång eller valfrihet eller föreställa Gud som en yngling med lockigt hår. Det måste finnas någon efter Profeten (S) som står mot förvanskningar. Det går inte att påstå att Profeten framförde sin handlingsplan och gjorde sitt, människorna är nu lösa att begå vilka misstag som faller de in och att det inte skulle finnas någon som helst indikator och visare bland människorna för deras vägledning; detta är omöjligt.
I en hadith av Imam Sadiq (A) om filosofin för imamens existens läser vi.
I vårt Ahl al-bayts hushåll, under alla tidsåldrar, finns rättvisa efterträdare som utför tre verk.
1- Håller svagsinta individers överdrivande förvrängningar borta från Islam. Det finns en del som överdriver och förvränger. Imamerna (A) står emot och håller tillbaka dessa förvrängningar. I själva verket är de som tror på ”tvång”, er en aspekt och i en mening, av överdrivarna. De har överdrivit i sina tankar i frågan om trosbekännelsen (towhid) och de påstår att om människan skulle vara fri att välja, sammanstämmer det inte med monoteism så vi måste säga att människan är tvingad för att trosbekännelsen ska bli fullständig.

Låt han rotera kring mig istället för Ka’ba!!

2- På vardagligt språk; att Imamerna (A) står emot hycklare; individer som framträder och presenterar sig iklädda islams beklädnad men är av följare av lögn och mörker. De klär sig islams bekädnand och visar sig med islams ansikte. Som exempelvis frågan om sufism som enligt min åsikt är en av de stora faror och om vi inte är alerta återupplivas igen och åstadkommer mycket elände. En av dessa sufiledare sade till en som ville åka till Mecka: hur mycket kostar resan till Mecka? Han svarade: si och så mycket; ledaren: ge mig dessa pengar och rotera kring mig sju gånger med avsikten (niyyah) av roterandet (tawaf) runt Guds hus. Detta är hyckleri; den som säger:لیس فی جبّّتی سوی الله (vi söker skydd hos Gud) Gud är jag; detta är en mening dessa skrivit och jag framfört i boken (jelve-ye haqq). De säger: på domedagen kommer profeternas fanor radas upp, den högsta är fanan av islams profet.
Men (لوائی أعظم من لواء محمّّد ) min fana fladdrar högre än den av islams profet­­; detta är samtidigt som denne bär islams klädnad och presenterar sig som qotb, morshed och pir (ö.t. benämningar för det högsta och fullkomligaste nivån av andlig status som en sufie kan uppnå), i islams och Imam Alis (A) namn och utger sig för att älska och följa dessa läror; hycklare som iklär sig islams kläder men är av efterföljare av mörker och fördärv. Vem måste stå emot sådana personer? De felfria Imamerna (A).
Det har nått oss många redogörelser från Imamerna (A) i kritiserandet och tillrättavisandet av sufier som avlidne Mohaddeth Qomi (R) i Safinat ol-Behar under ämnet (soof/suffism) återberättat och vidarefört­.

3- Det tredje verk som den felfria imamen utför är att:

Han står emot de enfaldigas egentolkningar. Enfaldiga och ignoranta personer gör efter eget huvund felaktiga tolkningar av Koranen. Dessa personer har inte bakomliggande motiv eller illsinnighet och agg utan är okunniga och enfaldiga och gör felaktiga tolkningar baserade på sin okunnighet.
Vem måste stå mot dessa felaktiga tolkningar? Den felfria imamen.
Om Welayah (fömyndarskap) som är en fortsättning på profetskapets stig inte fanns, uppstår alla dessa problem för människorna.
För att yttligare belysa frågan och debatten och klargöra ännu mer, nämner vi några yttranden och ord av Imam Ali (A).
I Kalemat ol-qesar av Nahj ol-Balagha (ö.t. berömt mästerverk/bok med Imam Alis (A) tal (khotbah) brev och yttranden) finns en detaljrik hadith som skildrar att Imamen tog Kumail (ö.t. en av Imamens mest trogna student) i handen och förde honom till ödemarken av Kofa (ö.t. Imamens styrstad i dagens nuvarande Irak närbeläget till Najaf där Imamen viloplats ligger) och talade om och visade en mycket lärorik handlingsplan och mellan dessa yttranden sade:
”Ja jorden blir aldrig någonsin tom från någon som stiger med gudomligt bevis, vare sig synlig och uppenbar, eller rädd och dolt så att dess gudomliga bevisningar och ljusa tecken inte upphävs.
Det betyder att målet bakom gudomligt argument är att: verkliga orginalitet av islams lagar, insikt och trossatser skall förbli skyddade i ursprungsskick, om felfria imamen inte skulle finnas bland människorna, så småningom kommer att uppstå förvrängande avvägar, plötsligt öppnar vi ögonen och ser att vi inte har något av ursprungs uppenbarelse av Gud kvar, hela den har blivit nersmutsat av förvrängningar, lika den förvanskning som drabbade läran av kristendomen och ursprungliga gudbekännelsen av Jesus, son av Maria förvandlades till treenigheten samma tro som drabbade, icke shia och de blev troende på tvång (jabr) i människans handlingar, eller tro på Guds kroppslighet.

Säkerhet förvar för religionens hemligheter

Måhända att i frågan om existensen av den väntade Imamen (aj) talar vi om samma innebörd; vi säger och tror att även om Imam Mahdi (aj) inte är bland oss men är ändå väktare och beskyddare av islams lagar och kunskaper. I själva verket är han den säkra förvaringen för religionens hemligheter. Han håller alla religionens hemligheter och gåtor i förvar och den dag då han återkommer och blir tillkännager sig, framför han den äkta och rena ursprungliga religionen; samma religion som hans morfar, Profeten av islam (S) framförde och kallade till.
Om inte en felfri imam finns når, efter passerandet av några århundraden, sakteligen föroreningar och förvrängningar till den grad att som poeten säger:
De är ute efter att besmycka din religion
besmycka och klä upp
Så mycket smycken och prydnader de lade till           
om ser kommer inget känna igen

Alltså, å Guds Sändebud (S), de kommer att tillsätta och ändra så mycket i din religions läror att om du själv skulle se, skulle du inte känna igen att detta är islam. Och dessutom har i redogörelser om den väntade Imam Mahdi (A) skildrats att:کتاب جدیدیأتي بأمرِِِ جدید و (1)­; Imamen (A) stiger upp och träder fram med ny religion; det vill säga, ny religion ur människornas syn, särskilt bland dem som inte är av Ahl ol-Bayts (A) efterföljare. Religionen som Imam Mahdi (A) framför och inbjuder till är helt nytt för dessa.
Observera och beakta en annan hadith om Imamat av Imam Ali (A) ifrån Nahj ol-balagha: (2)
Ställning, statusen och funktionen av förmyndaren och ledaren är likt snöret som binder samman och håller ihop pärlorna och upprättar förbindelse mellan de. Om strängen skulle gå sönder blir pärlorna utspridda, och var och en kommer att rulla och hamna på sitt håll, på så sätt att det aldrig går att samla alla igen

Snöret som sammanbinder alla kärnorna

Det vill säga ställningen av felfri (ma’soom) Imam som är företrädare av order, är som ställningen av snöret som sammanbinder pärlorna av ett halsband tillsammans, imamens roll, är inte rollen av en stor pärla vid sidan om mindre pärlor, imamen är inte ens en pärla utan imam är den lina som skapar förbindelse mellan dessa pärlor och skänker de ordning och förhindrar pärlorna från utspridning och att gå vilse,

imam är en som förvandlar skingrade pärlor till ett vackert och elegant halsband, om snöret av detta halsband eller pärlorna av ett radband (tasbih) sprids ut, var och en av pärlorna till ett hörn, och förstörs och aldrig sammanförs och förvandlas inte till en sammankopplad/-bunden nyttig och användbar enhet.
I denna (hadith) har imamen liknats vid snöret som tvinar ihop pärlor, juveler och dyrbara kulor.

(1)Nahj ol-Balagha - Kalamat al-Qesar nr 147  
(2) Nahj ol-Balagha khotba 146
Uppmärksamma dessa liknelser noggrant, var och en påvisar en aspekt av imamens existens, vid vissa tillfällen liknas vid solens ljus, ibland vid vatten källan av livet och ibland vid linan som sammanbinder alla pärlor-na.
Härifrån kan vi binda en bro med versen (aya) som vars tolkning har obegriplig för en del.
”Och grip alla med ett fast grepp om Guds räddningslina och låt er inte splittras! Minns Guds välgärningar mot er: fiendskap hade rått mellan er, men Han lät [viljan till] försoning tränga in i era hjärtan och med Hans välsignelse blev ni bröder. Ja, Han räddade er från randen av en flammande avgrund! Så klargör Gud Sina budskap för er för att ni skall få vägledning”(3:103)

I denna vers (aya) har den gudomliga linan tolkats som till Kornanen, Profeten och Imamen och i själva verket är alla en och samma tolkning. Profetens och imamens yttranden är också Koranens yttrande, alla följer en sanning.
Varför har Koranen och Profeten och Imamen liknats vid en lina?
Här förekommer olika tolkningar, en tolkning är samma mening som hade kommit i den hadithen linan sammanbinder pärlorna med varandra och hindrar från oenighet, det innebär att enighetens, är den gudomliga linan, profeten och felfria (ma’soom) imamen och wali al-faqih som är imamens representant är verkställare av enighet ingen kan sammanbinda grupper av människor till varandra och vara den länken mellan människornas linjer som de kan.
Ända hit var de sex introduktionerna som var nödvändiga för diskussionen om (Imamat ur Koranens syn), som nu slutförts.

Frågor

    • Varför kan inte någon annan än profet och imam skipa rättvisa?
    • Redogör och förklara tre utav imamernas verk?