Den sjätte introduktionsinledningen: tanken och filosofin bakom existensen av Imam


Fastän genom tidigare frågor och svar och diskussioner har filosofin och tanken bakom existensen av en imam belyst och framkommit, särskilt när vi talade om att, Imamat innebär att vägleda och föra till det eftersträvade, att hålla människor i handen och vägleda och föra och se till att de når Källan av lycka, och inte bara att visa vägen, utan att Imamerna säger lägg din hand i vår, följ med oss så tar vi dig med oss.

Imamen har liknats vid Noas ark; Noas ark förde till det eftersträvade och inte bara visade vägen. De som följde med och färdades i arken räddades från stormen och fördes till frälsningens strand. Tanken och bakomliggande filosofin av Imamens existens är att se till genomförandet och förverkligandet av profeternas alla ändamål och förandet av alla tjänare till Källan och lyckan; detta var ett kort sammandrag av det som framlades i de föregående avsnitten.

Några yttranden av Khajeh Tosi och Allamah Helli

Mer detaljerad genomgång av denna fråga återfinns i yttrandena av Khajeh-ye Tosi och Allamah Helli (ra) i Tajrid ol-Aqaed och Sharh-e Tajrid; visserligen har detta yttrande som vi nämner här, den avlidne Khajeh (ra) skrivit i kapitlet om ”filosofin bakom profetens existens”, men exakt allt som följt i detta kapitel gäller och genomsyrar även filosofin om imamens existens.
Avlidne Khajeh radar upp nio filosofier för existensen av profeten och Allamah förklarar mer i detalj. (1)

1- Den första bakomliggande filosofin i existensen av profet och imam:
Profeten och imamen stärker den logiska förtåelsen och insikten genom citerade anföranden.

Förtydligande: min och din hjärna kan urskilja och avgöra vilken handling är bra och vilken är dåligt. Även om det inte finns någon profet, när någon frågar oss om att svära är bra eller dåligt? Säger förståndet och det sunda förnuftet att det är dåligt.

Eller att förolämpa människors och beröva dem deras rättigheter; baktala andra; förstöra andras rykte och göra så de tappar sitt anseende; hjärnan och förståndet svarar i alla dessa frågor att de är dåliga. På samma sätt inser och begriper vi många av de obligatoriska (wajeb) och förbjudna (haram) handlingarna med hjälp av och genom hjärnans förståndsförmåga och vett eller sund förnuft. Men allt som oftast uppstår frågor som vi inser med hjärnans och förståndets kapacitet dock påverkas omdömet av frestelser och kan hända att vi begår fel. Men då imam eller profet med sitt yttrande och anförande förstärker och stödjer förståndets omdöme, elimineras dessa frestelser. Exempelvis säger profeten eller imamen: att ta ränta (reba), även så lite som en dirham (öre) är värre än sjuttio äktenskapsbrott (zena); även vårt förstånd och sunda förnuft vet att räntetagande är dåligt men med imamens yttrande betonas och försäkras detta än en gång. Därmed är en av filosofierna och bakomliggande orsakerna av imamens existens förstärkningen av sunda förnuftets omdöme genom vidareförda och återberätta yttranden och återgivandet av anföranden.
Detta i sig är svar till dem som påstår sig förstå och begripa det mesta av frågor och säger sig inte behöva imam och profet.
(1)Kashf al-Morad: (den fjärde delen om profetskap)

Belysande hjärna och uppenbarelse av sol

Till sådana personer måste sägas: för det första kan ni inte begripa allt med förnuftet och intellektet. Hjärnan är som en strålkastare i en mörk natt som lyser upp som maximalt en eller två kilometers radie. Om fienden ligger i bakhåll inom denna radie kommer de att synas och upptäckas men gudomlig uppenbarelse och ingivelser (wahy) är som världsbelysande solljus som lyser upp och belyser överallt och var än fienden befinner sig kommer den att synliggöras. Vi förnekar inte hjärnan och intellektet; hjärnan är ljus men med begränsat lyse och sken men gudomlig uppenbarelse och ingivlese har obegränsat lyse.

 

2- Den andra bakomliggande filosofin i existensen av profet och imam:


Människan skyr och är rädd för saker i sitt liv och sin omvärld som hon inte har någon kunskap om och inte kan förklara. Imam och profet förser och tillhandahåller henne denna kunskap med besked och eliminerar rädslan. Exempelvis om vi är rättfärdiga och bra människor men inte följer profet eller imam är vi rädda för ifall Gud inte accepterar den utförda handlingen. Denna rädsla finns i vår tillvaro och existens. Det vore som att tillträda ett hus vars ägare inte syns till; vad vi än rör så är vi rädda och oroliga för att ägaren inte skulle acceptera eller tillåta. Men om vi ser att ägarens son kom och sa, varsågod dessa frukter är till för er, detta vardagsrum, badrum, detta vatten och dessa redskap är till ert förfogande; då försvinner rädslan. Filosofin bakom existensen av profet och imam är att eliminera våra rädslor för okända saker och frågor i livet och världen. Om något är förbjudet så talar de om det och likaså med det som är tillåtet. Människan hjärna, intellekt och tankegång lättas och lugnas; men om vi ska färdas på denna stig med intellektets käpp kommer vi inte veta i många frågor om Gud är nöjd eller inte. Denna rädsla och oro försvinner inte och detta tillstånd mörknar och försvårar människans liv och existens.


3-Den tredje bakomliggande filosofin i existensen av profet och imam:


Alla av människans handlingar ryms inte inom gränserna av fint och fult eller bra och dåligt. Hjärnans uppfattningsförmåga är begränsad och kan inte begripa allt; exempelvis om vi vill fördela ett arv dömer varje persons hjärna på ett sitt sätt. En tycker: fördela hela arvet bland de minderåriga barnen.
En annan tycker: denna gamla far har slitit och arbetat en hel livstid; ge honom arvet.
En tredje tycker: denna mor har ammat sitt barn, om ni vill betala pengar för hennes amning måste ni ge henne hela det efterlämnade arvet.
En tycker: ge inte döttrarna något; de kommer att gifta sig och kommer att besörjas av sina makar.
En annan tycker: ge inget till sönerna; för de har kraft och kan arbeta och klarar sig.
För delningen av arvet kommer det att uppstå oenighet. Som man kan se kan inte hjärnan, intellektet, förståndet och det sunda förnuftet avgöra vem ska arvet tilldelas till. Hjärnans strålkastarljus är begränsat; dörrarna av uppenbarelse och ingivelse måste öppnas för att dessa typer av frågor skall belysas och tydliggöras. Alltså är hjärnan och förnuftet bra men i ramen för intellektuell förståndskapacitet av fint och fullt. Men när frågan överskrider begränsningen av förståndets kapacitetsförmåga av vad som är fint och fult, bra och dåligt, kan vi inte urskilja och begripa något. Världens mest intelektuella och lärda säger:

När min kunskap nådde någonstans insåg jag min okunnighet.

Vi blev lärda och visa då vi insåg att vi inte kan eller förstår något; när vi inte vet något visar det sig att enbart vår kunskap inte är tillräcklig för att färdas och genomkorsa stigen mot lycka och man måste söka sig till någon; under profetens tid söka sig till profeten och under imamens till imamen.

Einsteins yttrande

Einstein, den store välkände vetenskapsmannen, mannen bakom relativitetsteorin skriver i en av sina memoarer och noteringar:
Om man samlar ihop alla människors kunskaper och vetenskaper och sammanförs blir de inte mer än en sida i existensens bok.
Alltså: om kunskaperna av alla vetenskapsmän genom tiderna, som uppnåtts och samlats genom experiment, forskning och undersökning, skrivs samman vore det som en enda sida i av en tjock bok. Om vi läser en sida utav en tusensidig bok, blir vi då oberoende? Och inte i behov av lärare? Kan vi färdas och genomkorsa vår stig med en sidas kunskaper? Eller behöver vi söka oss till någon som vet och kan hela boken? Och bemästrar den existentiella världens alla kunskaper och vetenskaper, och denne är en som tillförses och förstärkts av Gud; denne är ingen annan än profet och imam.



4- Den fjärde bakomliggande filosofin i existensen av profet och imam:


Vissa saker är nyttiga för människan och andra onyttiga. Människan kan inte utan vägledning av gudomliga ledare urskilja nyttiga och onyttiga saker från varandra; visserligen kan människan med sitt intellekt förstå nyttan och skadan, fördelen och nackdelen av många saker men det är inte så att hon begriper och inser alla.
Observera: denna diskussion och fråga skiljer sig från frågan om fint och fult, bra och dåligt; som det tidigare nämndes, är fint och fult eller passande och opassande en sak och fördel och nackdel eller skada och nytta en annan.
Fastän människan med hjälp av sin hjärna, intellekt och förnuft, förstår och inser nyttan och skadan med många saker, så är det många fler saker som hon inte inser och förstår. Därav nödvändigheten att vända och söka sig till profeternas och de felfria (ma’soomin) imamerna, eftersom deras kunskap är länkad till den oändliga oceanen av gudomlig kunskap.
Några exempel:

Alkoholhaltiga drycker

Det förekom en tid då många människor och materialistiska vetenskapsmän påstod att alkoholhaltiga drycker, förutom att inte innebära och medföra några nackdelar och skador, även skulle ha fördelar och nytta för människan. Med tidens gång upptäcktes och insågs att alkohol inte bara medför skador för människans kropp, psyke och själ utan kvarlämnar även skadliga spår och men för kommande generationer. Gradvis visade det sig att i många brottsmål som behandlades i domstolar, har alkohol spelat en huvudsaklig roll och varit en väsentlig faktor; detta samtidigt som Koranen, för mer än ett tusen fyrahundra år sedan sagt:
Djävulen vill med hjälp av rusdrycker och spel om pengar framkalla fiendskap och hat mellan er och få er att glömma Gud och plikten att förrätta bönen. Vill ni inte upphöra [med allt detta]? (5:91)

Utomäktenskapliga barn

Andra exemplet:
Det andra exemplet gäller äktenskapliga och utomäktenskapliga barn. En del materialister har sagt: om någon, vid sexuell förbindelse med motsatt kön inte ingår äktenskap, kommer himlen att falla ner över jorden då? Genom att säga och yttra två meningar ändras inte essensen av situationen. Vad händer om det uppstod en förbindelse utan äktenskap och ett barn blev till? Huvudsaken är att det sker en förening mellan mannens spermie och kvinnans ägg, en ny generation uppstår och generena förs vidare, kalla det äktenskaplig eller utomäktenskaplig, vad spelar det för roll?
Det propagerades för dessa åsikter länge men efter en tid visade det sig att utomäktenskapliga barn, i människosamhällen, är farliga varelser och många av de stora kriminella gärningsmän och förbrytare som har stora kriminella brottsmappar, är i grunden utomäktenskapliga barn och av okänd börd, vars båda föräldrar eller åtminstone fadern är okända. Av denna anledning började man föra kamp mot detta fenomen och utlät att denna kamp inte är för det tillåtetna (halal) och otillåta och förbjudna (haram) som finns föreskrivet i religionen utan för samhällets välbefinnande och dess befrielse från dessa utomäktenskapliga individers grepp.

Homosexualitet

Tredje exemplet:
Homosexualitet som i andra länder propageras för till det grad att det med absolut oanständighet och fräckhet gjorts legal; på samma sätt som äktenskap mellan man och kvinna förekommer, har äktenskap mellan homosexuella legaliserats. De undrade vad denna handling har för nackdel och skada? Läkarvetenskapen ser inte några risker och nackdelar med det. Men en dag öppnade de ögonen och upptäckte att en obotlig sjukdom har kommit till; den mest fruktansvärda sjukdom som mänskligheten hittills skådat, med namnet (aids). Och sjuttiofem procent (75 %) av de drabbade har fått sjukdomen tack vare homosexualitet och homosexuella förbindelser.
Det har återberättats i återberättelser och redogörelser (rewayah och hadith): närhelst människor uppfinner och begår nya exempellösa synder som inte förekommit tidigare, skänker Gud också exempellösa förbannelser och straff (bala’) över dem. (1)

(1)Kafi 2/257

Och detta är trots att profeter, sedan tusentals år tidigare har sagt:
„OCH [MINNS] Lot som sade till sitt folk: ”Måste ni begå sådana skamliga handlingar som ingen i världen har begått före er? 81: Ni går, upptända av lust, till män istället för till kvinnor! Nej, ni driver verkligen era utsvävningar för långt!”(7:80-81)

Utför ni en handling som ingen annan i världen och genom tiderna, utfört innan er? Närmar ni er män istället för kvinnor i jakt efter era lustar och begär?
Idag har en del insett och förstått att detta beteende är fel och skadlig, synd och vanära, skam och förnedring.

Utspridningen av otsjukdomen AIDS

Denna sjukdom är i expansion och breder ut sig mer för varje år och än idag har man inte hittat något botemedel för den. En mycket farlig sjukdom eftersom kroppens försvarssystem slås ur funktion. Såsom de flesta vet, så finns i vårt blod vita blodkroppar som är kroppens försvarare mot olika slag av mikroorganismer som når kroppen från vatten, luft och alla möjliga håll. Denna försvarsstyrka, arbetar dygnet runt och kämpar mot dessa mikroorganismer. Om denna styrka nu en dag slås ut och slutar fungera, på några få korta ögonblick träder dessa mikrober, från vatten, luft och mat, in i kroppen och det är högst troligt att människan drabbas av en hel rad sjukdomar, cancer, lungsot, pest; allt på grund av att kroppen inte har någon försvarsstyrka och energi. De drabbade av denna sjukdoms går en mycket plågsam död till mötes.
Alltså är en del saker nyttiga för människor och en del andra onyttiga och rent av skadliga. Och människan kan inte och har inte förmågan att med sitt intellekt och förnuft begripa och förstå alla dessa; människan behöver profeter och imamer för att de ska belysa och sprida ljus över dessa frågor och ämnen.


5- Den femte bakomliggande filosofin i existensen av profet och imam:


Människan är en social varelse, det vill säga att hon inte kan lösa och överstiga problem och hinder utan samarbete och samråd. Om man tar det sociala livet och samvaron från henne förvandlas hon och blir på kort tid som vildmarkens djur.
Alla vetenskaper, hantverk och uppfinningar kommer att försvinna; dessa har, tack vare samhället och sammanslagning av hjärnor och intellekt, talanger och kunskaper, förts vidare och utvecklats från en generation till en nästa, genom böcker och vetenskapliga instutitioner och anordningar. Om människans sociala samvaro försvinner, inom loppet av två till tre generationer, återvänder människan till samma ociviliserade tillstånd och tillvaro.

Människan är ingen bra lagstiftare

Alltså är en social samvaro nödvändig men för att färdas på livets stig krävs regler; och stiftandet av dessa regler är inte människans jobb. Många är de lagar som idag stiftas och imorgon motbevisas, modifikationer görs och paragrafer bifogas; men det bli ännu värre till nästa dag och lagen makuleras och ogiltigförklaras; en ny lag upprättas; den nya lagen löser problemen i några dagar men snart upptäcker de att även denna lag är fel och har brister; och så inrättar man en tredje lag och på samma sätt experimenteras och prövas ständigt, varför? För att människans kunskaper är begränsade; hon kan inte vara en bra lagstiftare. För att det mänskliga samhället ska nå det eftersträvade idealismen måste det förlita sig på gudomlig kunskap; dörren till Guds kunskap är uppenbarelse (wahy); uppenbarelser når och förmedlas till det mänskliga samhället genom profeten och förklaras och förverkligas genom imamen.

En bra lagstiftare

För att någon ska vara en bra lagstiftare måste denne ha två grundläggande egenskaper i sig:
Den första:
Vidd och omfattande kunskap; så att han känner till och förstår människans väsen bra, både till kropp och själ. Veta vad människan är konstruerad av och går ut på? Och veta och vara fullt medveten om nyttan och skadan och fördelarna och nackdelarna av allt. Om han inte känner till och är fullt medveten om människans kropp och själ och sammansättning i detalj och alla dess finesser och elemnt, kan han inte vara en bra lagstiftare.
Den andra:
Själva lagstiftaren får inte vara fördelaktig i stiftandet av lagen; han ska inte ha egna intressen att se till. Om han har egna intressen inblandade, även om han vore vis och medveten kommer han aldrig att kunna stifta ett lag som kan skada det egna intresset.

Lagstiftarna i en kapitalistisk och materialistisk värld

Vi kan se och konstatera att i denna kapitalistiska värld ställer kapitalisterna till med häpnadsväckande spel och parader i valrörelser. De skaffar och radar upp några frontfigurer som representanter, som i själva verket är kapitalisternas legosoldater, och med propagandas våld och höga summor skickas till amerikanska kongressen och parlamentet. Alla lagar som stiftas i detta råd är i intresse och till fördel av samma kapitalister. En sådan representation, om man antar att den känner till fint och fult eller rätt och fel och känner till vad som är till människans nytta och skada eller fördel och nackdel samt förstå sig på människan, vilket inte är fallet; har dessa egna intressen. De stiftar aldrig en lag som skulle äventyra deras egna intressen. Människan har intressen, beundrar och föraktar, ser till fördelar och nackdelar, är helt enkelt i behov, och av denna anledning ser till att lagarna anpassas och inrättas därefter. Lagstiftaren måste vara någon som inte har något behov; och fördelar och nackdelar ska inte kunna föreställas och gälla honom; hans kunskap måste vara oändlig; han måste vara välmenande gentemot alla och omfatta alla i sin nåd och sitt beskydd. Med tanke på och hänsyn till dessa villkor vem förutom Gud kan vara lagstiftare?

6- Den sjätte bakomliggande filosofin i existensen av profet och imam:


Människor är inte lika i uppfattningen om fulländning och idealer. En del har större villighet och förmåga än andra, liksom Salman och Abo Tharr vars existenser och väsen var fullständigt fylld av kärlek gentemot fulländning. Men det finns individer på lägre och svagare nivåer, medelmåttiga eller något lägre, här behövs en ledare som tar den starka och den svaga under sina vingar och för de mot den eftersträvade och sökta fulländningen; det är endast profeterna och imamerna som kan vägleda både de starka och svaga och föra de till Källan av lycka, till den Sökta.
De som verkligen bryr sig och är medlidsamma för mänskligheten; de vilka denna vers (aya) uppenbarades om:
Kommer du kanske att gräma dig till döds, om de inte vill tro på detta budskap?(18:6)

Å Profet: verkar som om du vill, på grund av deras handlingar, förgås av sorg och bedrövelse över att de inte bekänner tro av denna skrift.
Å du Profet, du vill förgås, förinta dig själv för att människorna inte tror och inte ändrar riktning mot lycka, Gud tröstar sin Profet att plåga och bekymmra inte dig själv så mycket.

En läkare som kan offra sitt huvud för sin patient

Profeten är en läkare vars patient inte tar sina mediciner och inte håller sig till sin föreskrivna kost, ändå sätter han sitt liv på spel och utsätter sig för fara. Vilken läkare har ni mött som, trots att hans patient inte handlat enligt hans föreskrifter, sätter sitt huvud på spel och är nära att mista sitt eget liv? Vanliga människor är inte så; detta är en utmärkande drag hos profeterna och de felfria imamerna som har medkänsla till denna höga grad och som kan vara utgångspunkten för rörelse i det mänskliga samhället; som kan vägleda både den starke och svage i deras egen takt i riktning mot Källan av lycka.

7- Den sjunde bakomliggande filosofin i existensen av profet och imam:


Det mänskliga släktet, behöver verktyg och redskap, färdigheter och teknik samt vetenskap och kunskaper. Gudomliga ledare kan vara upprättare och grundare för färdigheter och teknik och människors drivkraft i färd mot vetenskaper. Av denna beskrivning och uttalande, dras slutsatsen att profetens jobb och ansvar går inte endast ut på att ordna och rikta människors religion mot fullkomlighet, utan måste även ordna och se till människornas tillvaro och samhällen. Ända tills människornas tillvaro och samhällen inte ordnas och styrs på ett logiskt sätt (dock självklart inte på så sätt att det innefattar endast den materiella världen) kan människorna inte färdas mot lycka; en hungrig och fattig nation som inte har levebröd för dagen, har ingen domedag (ma’ad) på morgondagen heller. En nation som är fattig ekonomiskt kommer från moralisk ståndpunkt också vara religiöst fattig.

Profeterna, den fortlöpande kedjan för mänsklig kunskap

Av denna beskrivning uppfattas att profeterna har varit den fortlöpande kedjan av mänskliga vetenskaper och kunskaper. I historien står skriven att många av mänskliga upptäckter och uppfinningar på något sätt länkas till profeterna. Samtidigt innehåller denna beskrivning ett budskap för oss i egenskap av en religiösa och lärjungar av Imam Sadiq (A); nämligen att: religiösa kan inte säga att endast människors bön och fasta angår oss, människors fattigdom och hunger har vi inte att göra med; vad angår det oss i vilket tillstånd föräldralösa, hungriga och sjuka befinner sig? En religiös måste även tänka på dessa. Bygga sjukhus, om möjligt skapa jobbtillfällen… Om dessa frågor inte angår den religiöse, varför har då Khajeh-e Tosi denna stora forskare gjort denna tolkning och andra skrivit under på och hållit med om: att ett av profeternas ansvar och uträttanden är att tillgodose människans behov inom teknik och vetenskap?

8- Den åttonde bakomliggande filosofin i existensen av profet och imam:


Moralisk uppförande och beteende ligger på olika nivåer hos människor. En del befinner sig på en hög nivå och en del ligger på lägre nivåer. Läraren i etik och uppförande, som kan ge lektioner i uppförande och moraliska dygder till alla människor måste själv exemplifierandet av dessa läror i egen person; profeternas och imamernas ageranden och praktiseranden var viktigare och högre än deras muntliga propagerande. Den heliga Koranen säger om den heliga Profeten (S):
I GUDS Sändebud har ni ett gott föredöme för alla som [med bävan och hopp] ser fram mot [mötet med] Gud och den Yttersta dagen och som ständigt har Gud för ögonen. (33:21)

För er, för livet, var Guds Profet(S) en bra förebild.

Lärare i moralisk uppförande

Profeten var för er en förebild och lärare i uppförande, i politik och kamp (jihad); lärare i alla mänskliga kunsnkaper, imamen likaså.
Amir al-Mo’menin Ali (A) säger:
Å människor, jag svär vid Gud! Jag manar inte er till någon föreskriven handling, som jag själv inte utför före er och hämmar inte er från någon förbjuden handling, som jag inte själv distanserar mig från före er.
Att vara lärare i moralisk uppförande innebär att praktisera själv i första hand och sedan mana andra. Kan materialister vars väsen har drunknat i materialism vara lärare i moraliskt uppförande och beteende i människosamhället? Kan rättvisa (adel) dock icke felfria personer vara lärare i fulländad beteende? Visserligen kan de i viss mån, men en fulländad lärare i etik är någon som är felfri (ma’soom) och fri från alla tänkbara etiska och moraliska snedsteg och detta förverkligas endast i fallet av profeter och felfria imamer.

9- Den nionde bakomliggande filosofin i existensen av profet och imam:


Man måste uppmana människor till bra handlingar och avhålla från dåliga handlingar. Ett av elementen i människors uppmuntrande och avskräckning gentemot det goda och onda, är att tala om och tillkännage belöning och bestraffning (thawab & eqab) som väntar.Att tala om att om någon utför denna goda handling kommer denne ges den belöningen och om någon utför denna synd innebär det den bestraffningen; belöning och bestraffning (thawab & eqab), är två drivande krafter – den ena driver mot godehet och den andra avhåller från fördärv. Vem utom profeterna och imamerna, vars kunskap stödjer sig på Guds kunskap vet om domedagens belöningar och bestraffningar? Alltså måste några Gudasända tala om vilken återspegling människans gärningar i denna värld och nästa (donya & akherah) har och beskriva närmare och förklara belöning och bestraffning för henne, så dessa belöningar och bestraffaningar, ska agera som drivkrafter mot goda handlingar och avskräckande från onda.

Frågor

  1. Vilken är profetens och imamens roll i förstärkandet av förnuft och hjärnans logiska omdöme?
  2. På vilket sätt eliminerar profet och imam rädslan och oron från människan?
  3. Hur redogör och förklarar profet och imam för människorna när det gäller fin och fult eller passande och opassande?
  4. Nämn några exempel på frågor och saker som är skadliga för människan och som inte uppfattas och inses utan profetens och imamens vägledande.
  5. Vilka är de grundläggande förutsättningarna för en bra och lämplig lagstiftare? Och varför är inte människan en bra och lämplig lagstiftare?